'Carrefour onder druk om China en Brazilië te verkopen'

Lars Olofsson (Foto Reuters)

De twee belangrijkste aandeelhouders van Carrefour sturen aan op een verkoop van de activiteiten van de groep in China en Brazilië. Zo willen ze hun belang in de supermarktgroep valoriseren.

(tijd) - Dat meldt de krant Le Monde.

Het is niet de eerste keer dat gesuggereerd wordt dat de Franse groep Carrefour kroonjuwelen van de hand zou doen onder druk van het vastgoedfonds Colony Capital en de Franse miljardair en LVMH-baas Bernard Arnault. Dat duo stapte in maart 2007 in het kapitaal van de groep. Ze bouwden een belang op tot 13,5 procent, waarmee ze uitgegroeid zijn tot de belangrijkste aandeelhouder van Carrefour.

De twee partijen hebben tot nu echter weinig vreugde beleefd aan hun investering. De waarde van het aandeel Carrefour is sinds hun instap met 30 procent gedaald. Hun plan om centen op te strijken uit de verkoop van het vastgoed van de groep, dat in totaal geschat wordt op een waarde van 14 miljard euro, werd gedwarsboomd door de financiële crisis en het ineenstuiken van de vastgoedmarkt.

Sindsdien is het tweetal dringend op zoek naar andere manieren om hun belegging terug te verdienen. Ze stuurden topman José Luis Duran de laan uit en lieten hem vervangen door de vroegere Nestlé-directeur Lars Olofsson. Die ingreep zorgde de voorbije maanden voor heel wat speculaties, onder meer over een verkoop van probleemdivisie België maar ook over drastischere ingrepen zoals de terugtrekking uit groeimarkten.

Dat laatste scenario zou nu op tafel liggen. Arnault en Colony zouden nog voor 2010 werk willen maken van de uittocht uit China en Brazilië. Een idee dat bij sommige bestuurders en directeurs op verzet stuit.

Onverantwoord

Ook vanuit de markt wordt met ongeloof gereageerd. 'Strategisch onverantwoord', klinkt het bij bankiers en analisten. 'Maar', zo voegen ze toe, 'op korte termijn, financieel en vanuit het perspectief van de aandeelhouder wel lucratief'.

Door de verkoop zou Carrefour zich immers grotendeels terugplooien op Europa, een markt waar nog weinig groei te halen valt en waar de groep het de laatste tijd moeilijk heeft gehad. In Zuid-Amerika en Azië daarentegen werden de laatste jaren groeicijfers van 10 en 20 procent genoteerd.

Een verkoop van de activiteiten zou volgens ramingen 7 à 11 miljard euro kunnen opleveren. Carrefour zou daarbij mooie meerwaarden opstrijken, die kunnen uitgekeerd worden aan de aandeelhouders onder de vorm van uitzonderlijke dividenden.

Carrefour heeft in Azië 674 winkels en in Zuid-Amerika 1.185 winkels. De twee regio's vertegenwoordigen samen 19 procent van de omzet (87 miljard euro in totaal) en eenzelfde percentage van de operationele winst (3,3 miljard euro).

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud