Danone trekt zich terug uit Wahaha

Foto Bloomberg ©BLOOMBERG NEWS

De Franse zuivelgroep Danone trekt zich volledig terug uit de joint ventures met de Chinese drankenproducent Wahaha. Na twee jaar juridische gevechten heeft Danone besloten zijn belang van 51 procent over te laten aan zijn Chinese partners.

Danone en Wahaha waren de voorbije jaren in diverse landen verwikkeld in meer dan 30 rechtszaken in verband met het gebruik van de merknaam Wahaha, wat in het Chinees 'lachend kind' betekent. Danone beschuldigde Zong Qinghou, de voorzitter van Wahaha en een van de rijkste Chinezen, ervan dat hij op onwettige wijze bedrijven oprichtte en producten als fruitsappen en thee maakte onder het Wahaha-merk maar buiten het partnerschap met Danone. In diverse rechtszaken in China moest de Franse groep echter het onderspit delven.

In 2007, voor de meningsverschillen met Wahaha openbaar werden, was China de derde belangrijkste markt voor Danone, na Frankrijk en Spanje.

In het persbericht stelt Franck Riboud, CEO van Danone, dat de samenwerking tussen Danone en Wahaha een machtige en gerespecteerde leider in de Chinese drankenindustrie heeft opgeleverd en dat hij er alle vertrouwen in heeft dat dit succes zal worden doorgetrokken onder het nieuwe management.

Maar Riboud voeg er in één adem aan toe dat Danone zich in China op lange termijn heeft geëngageerd - de groep is er al sinds 1987 aanwezig - en 'wij willen in de toekomst het succes van onze Chinese activiteiten versnellen'. Hoe dat precies zal gebeuren, stipt hij niet aan.

Wahaha-voorzitter Zong Qinhou klinkt filosofisch in zijn commentaar: 'China is een open land. De Chinezen zijn mensen met een open geest. Chinese ondernemingen zijn bereid samen te werken en te groeien met andere wereldleiders op basis van rechtvaardigheid en wederzijds voordeel.'

KL

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud