Delhaize 5,8 procent hoger na verkoop US Foodservice (Ahold)

Het aandeel van Delhaize ging donderdag 5,8 procent procent hoger nadat bekendraakte dat Ahold zijn Amerikaanse dochter US Foodservice voor 7,1 miljard dollar (5,22 miljard euro) heeft verkocht aan de Amerikaanse investeringsmaatschappijen Clayton, Dubilier & Rice en Kohlberg Kravis Roberts (KKR).

(tijd) De analisten geraadpleegd door Tijd-Nieuwslijn zien met het verdwijnen van US Foodservice bij Ahold alweer een barriere voor een mogelijke fusie met Delhaize wegvallen. 'US Foodservice was een totaal andere activiteit. Ze woog bovendien zwaar binnen de Aholdgroep en maakte dat Ahold aanzienlijk groter was dan Delhaize,' aldus Pascale Weber van KBC Securities. 'Delhaize zag US Foodservice echt niet zitten,' beaamt ook Pascale Nachtergaele van Delta Lloyd Securities. 'Er is duidelijk een barriere weggevallen, maar dat hoeft niet te betekenen dat er snel een fusie komt tussen Delhaize en Ahold.'

Weber wijst verder ook op de situatie van Ahold in de VS. Daar worstelt de groep met stagnerende tot dalende omzetcijfers. 'De komende kwartalen zullen we de nieuwe strategie van Ahold in de VS, het zogenaamde Value Improvement Programme, in de gaten moeten houden. Indien dat niet de gewenste resultaten oplevert, is de kans groot dat Paulson en Centaurus, twee activistische aandeelhouders van Ahold, zich weer zullen roeren,' zegt Weber.

De kans is groot dat Delhaize dan weer in beeld komt. De Belgische supermarktketen heeft met onder meer Hannaford en de conversie van Kash n' Karry naar Sweetbay al bewezen dat het een succesvolle strategieverandering kan doorvoeren in de VS.

Kim Evenepoel kim.evenepoel@tijd.be

Foto Belga

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect