Advertentie

Delhaize weert 300 Unilever-producten

©Photo News

De Belgische detailhandelaar Delhaize stopt met de aankoop van een groot deel van het assortiment van de Brits-Nederlandse consumptiegoederenproducent Unilever. De retailer doet dit na het vastlopen van prijsonderhandelingen.

(tijd) - Unilever zou volgens Delhaize prijsverhogingen nastreven die de producten voor de klant 20 tot 30 procent duurder zouden maken. Dat stelde woordvoerster Liesbeth Rogiers in een radio-interview.

Dat wordt tegengesproken door Unilever-woordvoerster Aurelie Gerth, die beweert dat het gaat om een basisprijsverhoging van 2 tot 3 procent.

Als gevolg van dit conflict stopt Delhaize volgens de informatie van Unilever, althans voorlopig, met de aankoop van 300 Unilever-producten, op een totaal assortiment van 480 producten die normaal in de rekken liggen. In een persbericht spreekt Delhaize van 250 producten die niet meer worden bijgekocht. In de winkels worden pancartes opgehangen waarbij de klanten alternatieven krijgen voorgeschoteld. Delhaize verwijst ofwel naar een gelijkaardig product in het assortiment huismerken, ofwel naar een merkproduct van Unilever-concurrent Procter & Gamble.

Intussen gaan de onderhandelingen wel gewoon door, bevestigt woordvoerster Aurelie Gerth van Unilever België. Er zou dinsdagavond opnieuw overleg zijn tussen de twee partijen. 'Wij zullen er alles aan doen om te beletten dat de klant de merkproducten niet meer in zijn vertrouwde winkel kan terugvinden', zegt Gerth. Ze wijst wel de bewering van Delhaize af dat de onderhandelingen zouden geleid hebben tot prijsstijgingen van 20 tot 30 procent. 'Als wij onze prijzen zo fors zouden optrekken, zou niemand ze nog kopen.'

Gerth wijst er ook op dat de jaarlijkse onderhandelingen over meer gaan dan enkel een prijsverhoging. 'Er wordt ook gepraat over het assortiment dat de retailers in de winkelrekken willen leggen, of er mogelijkheden zijn om promoties te voeren, enzovoort.' Er is wel een jaarlijkse verhoging van de basisprijs. 'Wij stelden dit jaar een prijsverhoging voor van 2,5 procent, wat minder is dan de inflatie', benadrukt Gerth.

Carrefour

Bij de andere grote ketens van Belgie lijkt een dergelijk hoog oplopend conflict niet in de maak. Carrefour heeft al een akkoord bereikt met Unilever. 'Carrefour Belgie kan daarbij terugvallen op de onderhandelingspositie van de Carrefour-groep, de tweede grootste retailer ter wereld', aldus woordvoerder Lars Vervoort.

Hij ontkent niet dat de economische crisis een rol heeft gespeeld bij de onderhandelingen, 'maar wij hebben op een constructieve manier kunnen onderhandelen'.

Ook Colruyt benadrukt dat het 'momenteel geen probleem heeft met Unilever'. 'Onze relatie is goed', reageert woordvoerder Tim De Meyer. 'Maar het is nooit uitgesloten dat er bij prijsonderhandelingen problemen opduiken, dat gebeurt ook bij ons. En als er echt geen overeenkomst wordt bereikt, dan kan dat leiden tot het stopzetten van de verkoop. Al is dat echt het laatste middel, want uiteindelijk is daar niemand bij gebaat. Ook de consument niet.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud