Advertentie
Advertentie

Duvel en InBev verhogen bierprijs in maart

Bierbrouwer InBev Belgium is van plan om de bierprijs vanaf 15 maart opnieuw te verhogen. Dat bevestigt woordvoerster Karen Couck. Concurrent Duvel Moortgat komt op 1 maart al met een prijsverhoging van 3,5 procent, zo vernam de redactie van De Tijd. 'Wij hebben in november beslist om onze prijzen vanaf 1 maart te verhogen', aldus Olav Blancquaert, verkoopsdirecteur bij Duvel Moortgat.

(tijd) - Bij InBev wordt vooral gewezen naar de gestegen kosten als voornaamste reden voor de nieuwe prijsverhoging. 'Wij proberen een structureel dalende biermarkt een nieuwe dynamiek te geven, terwijl we geconfronteerd worden met stijgende werkingskosten', aldus Couck. Ze verwacht niet dat de nieuwe prijsverhoging van InBev een zware impact zal hebben op het marktaandeel van de brouwer. 'Al bij al blijft een pintje nog steeds een erg democratisch geprijsd product, zeker als je het vergelijkt met de prijzen van andere producten in een café', zegt ze.

InBev voerde vorig jaar al twee prijsverhogingen door. In totaal, met prijsverhogingen in februari en september, werd een InBev-pintje bijna acht procent duurder. Toen werd nadrukkelijk verwezen naar de gestegen kosten voor energie, verpakkingen en grondstoffen. Wat de precieze impact van de nieuwe prijsverhoging voor de consument wordt, valt moeilijk te voorspellen. Veel hangt daarbij ook af van de horeca-uitbaters en de winkelketens, die zelf beslissen in welke mate ze de prijsverhoging doorrekenen.

Bij brouwerij Alken-Maes, dat sinds de overname van moederbedrijf Scottish&Newcastle in handen is van Heineken, is vooralsnog geen beslissing genomen over een eventuele prijsverhoging. 'Wij evalueren momenteel de evolutie van de kosten voor grondstoffen, energie en verpakking', klinkt het.

Bij Co.Br.Ha, brouwer van onder meer Primus, wordt geprikkeld gereageerd op de aankondiging van InBev. 'Zonder het nieuwe gegeven van de prijsverhoging door InBev zouden wij nu geen prijsverhoging overwegen', zegt Luc Vandroogenbroek, commercieel directeur van Brouwerij Haacht. Hij noemt de motivatie van InBev voor de prijsverhoging 'merkwaardig'. 'De horeca en de consument moeten een prijsopslag slikken om stijgende werkingskosten, inclusief agressieve verkoopacties, marketingactiviteiten en acquisities, in een structureel dalende markt te compenseren. Men kan zich de vraag stellen of dit de juiste strategie is om deze daling te stoppen', aldus nog Vandroogenbroek.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud