Duvel Moortgat bevestigt positieve prognoses

De Belgische brouwer Duvel Moortgat stevent af op een goede tweede jaarhelft en bevestigt dan ook zijn jaarprognose, zegt gedelegeerd bestuurder Michel Moortgat. Het jaar 2007 moet opnieuw een groei-jaar worden, maar het wordt ook een belangrijk investeringsjaar.

(tijd) Duvel Moortgat zette over de eerste zes maanden van 2006 prima resultaten neer, met een toename van 10 procent van zowel omzet als nettowinst. Die positieve trend lijkt in de tweede jaarhelft te hebben doorgezet. 'Het tweede halfjaar kondigt zich goed aan. De zeer warme julimaand heeft ons geen windeieren gelegd. De terrassen hebben veel langer gedraaid en dat leverde mooie 'Duvel-momenten' op', vertelt Michel Moortgat.

Duvel Moortgat bevestigt daarom zijn jaarprognose.Bij de publicatie van de halfjaarcijfers op 19 september trok de brouwer zijn verwachting voor de omzetgroei op tot 10 procent. Daarbij werd verwezen naar de omzetgroei in de eerste zes maanden en de overname van Brasserie d'Achouffe, die sinds oktober wordt geconsolideerd.

De prognose voor de winstgroei behield Duvel Moortgat op 7 tot 10 procent. Dat heeft te maken met de overnamekosten voor Achouffe, maar ook met stijgende grondstoffen- en energiekosten. 'De stijgende prijzen voor brouwersgerst en mout zijn te wijten aan de grote wereldvraag en het stijgende bierverbruik in Brazilië, Rusland, India en China, maar ook aan de slechte oogsten van dit jaar', legt Michel Moortgat uit. Hij schat dat de kosten voor grondstoffen, hulpstoffen (onder meer suiker) en energie tot 10 procent zijn gestegen.

2007 zou voor Duvel Moortgat opnieuw een goed jaar moeten worden, denkt de gedelegeerd bestuurder. Voor Duvel ziet hij in België nog steeds groeipotentieel, en dat geldt zeker ook voor de luxepils Vedett en de Maredsous-bieren. In Nederland verwacht Moortgat volgend jaar opnieuw moeilijke onderhandelingen met de supermarktketen Albert Heijn. De groep gaat zich daarom vooral toeleggen op de kanalen waarmee er een goede samenwerking is. In Frankrijk zou de groei moeten doorzetten en in het VK rekent de topman op een kentering.

Investeringsjaar

2007 wordt voor Duvel Moortgat opnieuw een intens investeringsjaar. In Breendonk wordt in de herfst de nieuwe brouwzaal in gebruik genomen. Door die investering van 10 miljoen euro verdubbelt de brouwcapaciteit van de hoofdvestiging. Bij Brasserie d'Achouffe, dat in september werd overgenomen, moeten de waterzuiveringsstations van de brouwerij en de bottelarij worden uitgebreid. Dat vergt volgens Michel Moortgat een investering van ongeveer een half miljoen euro.

Ook bij Bernard in Tsjechië is Duvel Moortgat bezig met investeringen. Een aantal gistings- en lageringstanks wordt vervangen en tegelijk wordt de capaciteit uitgebreid. 'Op termijn zouden we bij Bernard enkele speciale bieren willen brouwen die op Belgische leest zijn geschoeid. Wij denken dat de Tsjechische markt daar stilaan rijp voor is', legt Moortgat uit.

De grote investeringen die bij Brewery Ommegang in de VS waren gepland, worden uitgesteld. Michel Moortgat zei een jaar geleden dat de capaciteit van de brouwzaal zou worden verdubbeld, van 10.000 naar 20.000 hl, omdat de installatie aan haar maximum zit, maar dat project wordt verschoven naar 2008/2009. Intussen worden enkele kleinere uitbreidingswerken uitgevoerd. De brouwerij in Breendonk springt ook af en toe bij.

Rodenbach

In de Verenigde Staten heeft Duvel Moortgat onlangs de import van zijn bieren gecentraliseerd bij de volledige dochter Duvel Moortgat USA. De distributierechten van Belukus Marketing - dat instond voor de distributie van Duvel in het Midden-Westen en de West Coast en van Maredsous in de hele VS - werden teruggekocht. 'Op die manier kunnen wij hogere marges realiseren en is er een meer eenduidig beleid, onder meer in prijszetting. Het is ook de bedoeling bepaalde synergievoordelen te realiseren', legt Michel Moortgat uit.

Duvel Moortgat USA gaat voortaan ook Rodenbach, een bier uit de stal van Palm Breweries, in de VS invoeren. 'Rodenbach was vroeger in de VS verkrijgbaar, maar het bier is op een bepaald ogenblik uit die markt verdwenen. Bij liefhebbers had het echter nog steeds een goede naam. Daarom wilde Palm het bier opnieuw naar de VS brengen en zocht het een partner', verduidelijkt Moortgat. Hij beklemtoont dat het om beperkte volumes gaat. Duvel Moortgat en Palm Breweries zijn al 50/50-partners voor het witbier Steendonk.

foto belga

KL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud