Ferrero verdacht van prijsafspraken

©Photo News

Het Auditoraat van de Raad voor de Mededinging heeft na uitgebreid onderzoek een verslag neergelegd waaruit blijkt dat er prijsafspraken bestaan tussen een producent van chocoladeproducten en 'bepaalde' supermarkten in België. Volgens onze informatie betreft het Ferrero (Nutella, Kinder, Tic Tac). Ferrero heeft intussen bevestigd. Onder andere ook Colruyt, Carrefour en Delhaize duiken op in het verslag.

(tijd) - Dat betekent dat er aanwijzingen zijn maar van beschuldigingen is nog geen sprake. Het is nu aan de Raad voor de Mededinging om het onderzoek verder te behandelen.

Het gaat om de sector van zoetwaren op basis van chocolade, de markt van boterhampasta's op basis van chocolade en de markt van de suikerconfiserie. Er is sprake van zware inbreuken door een belangrijke chocoladeproducent en belangrijke distributiebedrijven. Door tussenkomst van de fabrikant zouden gecoördineerde prijsverhogingen zijn doorgevoerd. Er zou ook gevoelige informatie zijn uitgewisseld tussen de fabrikant en bepaalde supermarkten. Het gaat over de periode van 2002 tot 2008.

Het verslag is het resultaat van een onderzoek dat in mei 2008 al in het nieuws kwam. Toen vielen onderzoekers binnen bij zeven bedrijven actief in de chocoladesector, waaronder Kraft, Ferrero, Nestlé en Mars.

Hans Michiels, woordvoerder van Delhaize België: 'We hebben in het kader van het dossier vragen gekregen en hebben onze medewerking verleend. We zijn op de hoogte gebracht van de overbrenging van het dossier aan de Raad voor de Mededinging. Maar we geven verder geen commentaar op lopende, juridische zaken.'

Wim Biesemans, financieel directeur van Colruyt: 'Colruyt is één van de namen in het verslag, naast de rest van de Belgische distributie. We hanteren al 30 jaar onze lageprijzenpolitiek en prijsafspraken maken is niet onze manier van werken. Ik wil wel eens kijken welke bewijzen het Auditoraat heeft. Daar zijn onze juristen mee bezig. Zo een zaak is altijd vervelend maar ik kijk het met vertrouwen tegemoet.'

Carrefour België: 'We zijn op de hoogte gebracht. We nemen het dossier eerst door vooralleer verdere commentaar te geven.'

Makro is geen betrokken partij. Volgens woordvoerder Vincent Nolf is Makro niet gecontacteerd geweest in het kader van het onderzoek. Bij Lidl en Aldi was nog niemand bereikbaar voor commentaar.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud