H&M boekt eerste winstdaling in 5 jaar

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2008/2009, dat eindigde op 28 februari 2009, de nettowinst met 12 procent zien dalen tot 2,58 miljard Zweedse kronen (circa 236 mln euro). De resultaten in het afgelopen kwartaal werden volgens H&M beinvloed door de aanhoudende impact van de huidige recessie op de consumentenuitgaven. Het is het eerste kwartaalverlies sinds 2003.

(dow jones) - De winst kwam ook lager uit dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden volgens Dow Jones Newswires op een winst van 2,95 miljard kronen.

De omzet steeg met 18 procent tot 23,3 miljard kronen, licht boven de analistenverwachting van 23,0 miljard. In lokale valuta's klom de omzet met 4 procent. De identieke omzet daalde in het eerste kwartaal met 5 procent. De totale omzet inclusief btw steeg tot 27,28 miljard kronen, van 23,24 miljard kroenen.

In de maand februari steeg de totale omzet inclusief btw met 1 procent, terwijl analisten uitgingen van een groei van 3 procent. In februari 2008 bedroeg de omzetgroei nog 24 procent.

De identieke omzet daalde in februari met 8 procent, vergeleken met een stijging van 10 procent in dezelfde periode in 2008. Negatieve kalendereffecten hadden een impact van 4 à 5 procent op de omzet. Analisten hadden gerekend op een daling van de identieke omzet van 7 procent in februari. Het is de zevende maand op rij dat H&M wordt geconfronteerd met een dalende identieke omzet.

H&M opende in het afgelopen kwartaal 13 nieuwe filialen, terwijl 3 filialen werden gesloten. In totaal heeft H&M nu 1.748 filialen, tegen 1.529 een jaar geleden.

Het bedrijf verwacht in het tweede kwartaal 74 nieuwe filialen te openen en er 7 te sluiten. Het merendeel van de filialen zal worden geopend in Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. In het gehele boekjaar 2009 wil H&M het aantal filialen met 225 uitbreiden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud