H&M boekt hogere winst in eerste kwartaal

De modeketen Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het eerste kwartaal, dat eindigde op 28 februari 2007, een nettowinst behaald van 2,3 miljard Zweedse kroon (ca. 248 miljoen euro), tegen 1,8 miljard kroon een jaar eerder.

(betten) Dit heeft het Zweedse detailhandelsconcern woensdag bekendgemaakt. Per aandeel steeg de winst van 2,19 naar 2,78 kroon.

De omzet steeg met 11%, van 15,07 miljard tot 16,77 miljard kroon. Volgens het Zweedse bedrijf, dat Madonna inhuurde om een collectie te ontwerpen, steeg de omzet in lokale valuta's met 16% en bedroeg de identieke omzetstijging 5%. De omzet inclusief btw steeg van 17,7 miljard naar 19,7 miljard kroon. De brutomarge nam toe met 2,4 procentpunten tot 58,9%.

De keten opende in het afgelopen kwartaal negen nieuwe filialen, terwijl drie filialen werden gesloten. In totaal heeft H&M nu 1.351 filialen, tegen 1.196 een jaar geleden.

In het tweede kwartaal verwacht het bedrijf 75 nieuwe filialen te openen en er drie te sluiten. Het merendeel van de filialen zal worden geopend in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Polen en Italië.

Daarnaast zal H&M in het tweede kwartaal nieuwe markten betreden in Hongkong, Shanghai, Griekenland, Slowakije en Qatar. In de eerste maand van het tweede kwartaal heeft het bedrijf al zo'n 20 nieuwe filialen geopend. De omzet van de eerste winkel in Hongkong heeft tot nu toe de verwachtingen overtroffen.

De eerste COS-winkel, de Collection of Style formule waarmee het concern zich wil richten op het hogere prijssegment, is in maart geopend in Londen.

foto bloomberg

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect