H&M kreunt onder economische crisis

© /Hollandse Hoogte

De Zweedse kledingretailer Hennes & Mauritz (H&M) haalde in het derde kwartaal zwakker dan verwachte cijfers als gevolg van teruglopende consumentenuitgaven. De cijfers van H&M illustreren de impact van de kredietcrisis op de reële economie.

(tijd) - H&M haalde in het derde kwartaal van zijn boekjaar een winst voor belastingen van 4,59 miljard Zweedse kroon (470 miljoen euro). Dat is een lichte stijging tegenover dezelfde periode vorig jaar, maar een eind onder de gemiddelde analistenverwachting van 5,03 miljard kroon.

De nettowinst van de groep dikte met slechts 5 procent aan tot 3,33 miljard kroon, de traagste groei sinds 2003. Analisten hadden op 3,72 miljard gerekend.

Prijzen

H&M kampte vooral met teruglopende verkopen in traditioneel sterke markten als thuisland Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De groep haalde zijn prijzen naar beneden in een poging de verkopen aan te zwengelen, wat de profitabiliteit aantastte.

Het aandeel H&M verliest op de beurs van Stockholm meer dan 11 procent. Ook de Spaanse sectorgenoot Inditex, moederbedrijf van de kledingketen Zara, moet op de beurs van Madrid ruim 4 procent achteruit. H&M verloor dit jaar al 29 procent, Inditex ging sinds nieuwjaar al 26 procent lager.

Esprit

Inditex biechtte eerder deze maand al een 3 procent lagere winst op als gevolg van de sputterende Spaanse economie. Het Hongkongse Esprit Holdings, dat het leeuwendeel van zijn omzet in Europa draait, kende in augustus de zwakste winstgroei in zes jaar.

Analisten reageren teleurgesteld op de kwartaalcijfers van H&M, maar verkiezen de Zweedse groep nog steeds boven de sectorgenoten. 'H&M moet in zwakke economische omstandigheden beter kunnen doen dan zijn peers dankzij zijn lage prijzen.'

RV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud