Advertentie

Heineken ziet volumes met 6% afnemen

De gedelegeerd bestuurder van Heineken, de Belg Jean-François van Boxmeer ©DIDIER JOURET

Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2009 de volumes met 6,3 procent zien afnemen waarbij met name Centraal- en Oost Europa en de Amerika's kampten met volumedruk. Dat maakt de bierbrouwer woensdag voorbeurs bekend.

(Dow Jones) - Heineken zegt dat de volumes onder druk staan als gevolg van een combinatie van factoren waaronder het economische klimaat, ongunstige weersomstandigheden, het rookverbod en hogere accijnzen. Heineken geeft aan dat het eerste kwartaal het minst belangrijke kwartaal is voor de bierbrouwer. In 2007 was dit kwartaal verantwoordelijk voor 20 procent van de volumes en in 2008 voor 18 procent.

De omzet daalde autonooom in het eerste kwartaal met 1 procent naar 3,05 miljard euro. Het operationele resultaat zonder eenmalige items daalde volgens de bierbrouwer met 'lage enkelvoudige cijfers'. Bijzondere lasten voor belasting kwamen uit op 11 miljoen euro.

Heineken geeft aan dat het Total Cost Management programma (TCM) positief bijdroeg aan de resultaten. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers kondigde Heineken het TCM aan zonder daarbij een concrete doelstelling te geven.

Heineken geeft geen verwachtingen voor 2009. Vorige week maakte sectorgenoot SABMiller ook al bekend dat het in de eerste drie maanden van 2009 kampte met dalende volumes.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud