'Horeca niet goedkoper voor consument'

©BLOOMBERG NEWS

De daling van de btw van 21 procent naar 12 procent in de horeca heeft een omgekeerd effect gehad: de consument betaalt meer. Dat stelt verbruikersorganisatie OIVO in een persbericht.

(belga) - Nauwelijks 4 procent van de aangeboden schotels is in prijs gedaald, terwijl 3 procent een prijsstijging heeft ondergaan. De gemiddelde daling bedraagt 0,55 euro of 5 procent tegen een gemiddelde stijging van 1,36 euro of 9 procent. Als de prijs van de schotels stijgt, stijgt die 2,5 keer meer dan ze daalt.

In oktober 2009 en in januari 2010 hebben de enquêteurs van het OIVO de menukaarten van restaurants en grote ketens geraadpleegd en geregistreerd. De prijzen van duizenden gerechten (2.965 prijzen) werden verzameld. 93 restaurants werden geselecteerd. De maximale foutenmarge van de steekproef bedraagt 0,7 procent.

Er zijn verschillen per gewest.

  • In Vlaanderen blijven de prijzen quasi onveranderd. Voor nauwelijks 2 procent van de gerechten is er een prijsdaling en voor 3 procent een prijsstijging.
  • In Wallonië blijven de prijzen ook bijna ongewijzigd: een prijsdaling voor 4 procent van de gerechten en een prijsstijging voor 2 procent  van de gerechten.
  • In Brussel blijft het merendeel van de gerechtenprijzen ook onveranderd, maar voor 28 procent van de gerechten is er een prijsdaling en voor geen enkel gerecht is er een prijsstijging.
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud