InBev veert op na sterke cijfers

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer InBev heeft in het tweede kwartaal van 2007 uitstekende resultaten neergezet, die over de gehele lijn hoger uitkomen dan analisten hadden verwacht. Het bedrijf kondigde ook een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen aan ter waarde van 300 miljoen euro. Dat zal tot oktober 2008 lopen.

(tijd) De nettowinst kwam uit op 477 miljoen euro, een stijging met 21 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2006 (395 miljoen euro). Analisten rekenden gemiddeld op 466 miljoen euro. De genormaliseerde ebitda-marge bedroeg 33,1 procent tegen 30,8 procent in het tweede kwartaal van 2006. InBev geeft geen concrete prognose voor 2007, maar zegt nog steeds mogelijkheden te zien voor verdere margeverbetering en waardecreatie.

In de marge van de resultaten maakt InBev ook bekend dat er in het tweede kwartaal voor 191 miljoen euro eigen aandelen zijn ingekocht, in het kader van het aandeleninkoopprogramma ter waarde van 300 miljoen euro, dat in augustus 2007 ten einde liep.

Het totale volume bedroeg in het tweede kwartaal 68,2 miljoen hl, een interne groei met 5 procent. De gemiddelde analistenverwachting lag op 67,4 miljoen hl. Het biervolume kende een interne groei van 4,6 procent tot 59,3 miljoen hl, het niet-biervolume groeide intern met 8 procent tot 8,9 miljoen hl.

InBev realiseerde in de periode april-juni een omzet van 3,72 miljard euro, een stijging met 7,6 procent en boven de gemiddelde analistenverwachting van 3,69 miljard euro. De genormaliseerde ebitda nam met 16,5 procent toe tot 1,23 miljard euro en de genormaliseerde ebit verbeterde met 19,8 procent tot 964 miljoen euro. Analisten rekenden hier op 942 miljoen euro. De ebitda-marge kwam in het tweede kwartaal boven de doelstelling van 30 procent uit, die InBev op jaarbasis wil halen, namelijk op 33,1 procent. InBev heeft zich vooral toegelegd op het drukken van de kosten voor sales & marketing. 'Daar hebben we ons geconcentreerd op wat wij het niet-werkende geld noemen,' zegt financieel directeur Felipe Dutra. Niet-werkend geld zijn alle kosten die gepaard gaan met de werking van de afdeling sales & marketing, in tegenstelling tot het geld dat effectief gaat naar de promotie van de producten.

De winst per aandeel bedraagt 0,82 euro tegen 0,65 euro een jaar eerder. Voor eenmalige kosten komt de wpa uit op 0,78 euro tegen 0,65 euro.

Op Noord-Amerika en West-Europa na realiseerde InBev in de betrokken periode in alle zones volumegroei. In Azie bedroeg de interne volumegroei 3,5 procent, in Latijns-Amerika Noord 3,5 procent, in Latijns-Amerika Zuid 10,1 procent. De sterkste groei was er in Centraal- en Oost Europa met een toename van 15 procent. Noord-Amerika boerde 2,6 procent achteruit, terwijl het volume in West-Europa met 4 procent afnam.

In China heeft het consumptiepatroon een verandering ondergaan. 'Men is daar meer nadruk gaan leggen op lokale merken,' aldus Dutra. 'Dankzij overnames hebben wij onze voetafdruk in China aanzienlijk vergroot.' InBev wil zich nu vooral toeleggen op het ontwikkelen van nationale merken en een goede productenmix in plaats van met een agressieve prijsstrategie het volume op te drijven. Over de groeimarkt Indie is Dutra optimistisch. 'Wij verwachten dat de productie daar begin volgend jaar van start kan gaan,' zegt Dutra. Hij erkent wel dat de biermarkt in Indie eerder klein is, met een per capita-consumptie van 1 tot 2 liter per jaar.

De vier wereldwijde merken van InBev kenden in het tweede kwartaal een volumegroei van 2,7 procent. Het volume van Leffe steeg met 9 procent. De sterke prestaties van Brahma (+0,5%) en Becks (+13,6%) werden gedeeltelijk uitgevlakt door de zwakke prestatie van Stella Artois in het VK, met volumedaling voor dat merk van 1,7 procent. 'Wij hebben in het VK te laat gereageerd op de veranderende marktomstandigheden,' aldus Dutra. 'Het consumptiepatroon veranderde en door de toegenomen concurrentie ontstond er een prijskloof tussen Stella, dat we blijven promoten als premiummerk, en andere merken.' Dutra heeft niettemin vertrouwen in de nieuwe strategie van InBev voor het VK en West-Europa in het algemeen. 'Die nieuwe strategie uitrollen neemt echter tijd in beslag.'

Kim Evenepoel

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud