Indiaas Jet Airways breidt internationaal uit via Brussel

Jet Airways, de grootste privéluchtvaartmaatschappij van India, lanceert in augustus twee intercontinentale lijndiensten naar New York en Toronto. Beide regelmatige vluchten lopen over Brussel. Daarmee trekt Jet zijn ambitieuze internationale expansie op gang, meldt De Tijd.

(tijd) 'De lijn Mumbai-Brussel-New York brengt per jaar 40.000 passagiers naar Brussel', zegt Wolfgang Prock-Schauer, de gedelegeerd bestuurder van Jet, in een exclusief gesprek met de redactie

De ambities van Jet zijn niet min. 'Op het niveau van de diensten willen wij even goed scoren als Singapore Airlines. Op het geluids- en het operationele vlak is Lufthansa de referentie', stelt Prock-Schauer. Met die doelstellingen zet de maatschappij de komende jaren hoog in op een internationale expansie. Jet gaat daarmee de concurrentie aan met de buitenlandse maatschappijen, die op de routes naar India een marktaandeel van 75 procent hebben.

Momenteel telt Jet zes internationale lijnvluchten naar Londen Heathrow, Singapore, Kuala Lumpur (Maleisië), Bangkok (Thailand), Colombo (Sri Lanka) en Kathmandu (Nepal). Samen genereren ze 22 procent van Jets totale omzet. 'Tegen 2009 willen we naar 50 procent', stelt Prock-Schauer. Daarvoor breidt hij de internationale scope van de maatschappij gevoelig uit.

In augustus starten de vluchten naar New York en Toronto. Sjanghai en San Francisco zijn in oktober aan de beurt. Vervolgens gaat het naar Afrika (Kenia en Zuid-Afrika) en volgen regelmatige vluchten naar Hongkong vanuit Delhi en Mumbai. Begin 2008 pakt Jet de Golfregio aan. Om die internationale ambities waar te maken, breidt het zijn vloot tegen 2009 uit van 61 tot 90 toestellen, waarvan 22 widebody's, vliegtuigen met twee of meer gangpaden.

Afhankelijk van de timing van de levering van de Boeings B777 start de lijn Mumbai-Brussel-New York in de vierde week van juli of op 5 augustus. Het worden zeven vluchten per week. Vertrek in Mumbai om 2.10 uur 's ochtends, waarna om 7.40 uur in Brussel wordt geland en waar aansluitingen met onder meer Brussels Airlines mogelijk zijn. 'Brussels Airlines is dé partner van Jet. Het beschikt over een goed netwerk in Afrika', zegt Prock-Schauer. 'Het vliegtuig naar New York vertrekt twee uur later en arriveert om 12 uur 's middags op zijn bestemming. De zakenmensen hebben dan nog een halve dag tijd voor 'business.' In de andere richting ziet de vlucht er als volgt uit: vertrek in New York om 23 uur, aankomst in Brussel om 9.40 uur, vertrek om 11.40 uur en landing in Mumbai om 23.55 uur.

Prock-Schauer verwacht op de lijn overwegend Indiërs en Amerikanen van Indiase origine. 'New York kent een heel grote Indiase gemeenschap. We mikken dus niet enkel op de zakenmensen, maar ook op klanten die hun familie en vrienden in India of de VS opzoeken.' De topman schat dat de dagelijkse verbinding op jaarbasis 180.000 passagiers voortbrengt, van wie er 40.000 uitstappen in Brussel. Zij nemen daar een andere vlucht of blijven in België. Vanaf eind augustus onderbreekt Jet ook zijn lijndienst tussen New Delhi en Toronto in Brussel. Voor een concrete datum is het wachten op het fiat van de Canadese autoriteiten.

'Brussel is niet zo druk. Er zijn minder opstoppingen en je verkrijgt gemakkelijk slots (start- en landingsrechten). Tel daarbij de centrale ligging binnen Europa. De Europese Unie is de grootste handelspartner van India. Onder meer door de diamanthandel is het handelsvolume van België overigens proportioneel groter dan dat van andere grote landen', legt Prock-Schauer uit waarom Jet de luchthaven van Zaventem heeft gekozen.

In eigen land is Jet Airways de grootste luchtvaartmaatschappij met een marktaandeel van om en bij de 30 procent. Het afgelopen boekjaar, dat in maart eindigde, vervoerde Jet op een veertigtal verbindingen zowat 10 miljoen van de 35 miljoen passagiers.

Sebastien Rousseau

foto belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud