Lego verdrievoudigt winst in 2006

Lego, Europa's grootste producent van speelgoed, heeft in 2006 de nettowinst bijna weten te verdrievoudigen. Als de bijzondere posten in 2005 buiten beschouwing worden gelaten, is de winst ruim verviervoudigd.

(betten) Voor het komende jaar voorziet het Deense bedrijf een halvering van de winst bij een lichte daling van de omzet. Lego gaat dit jaar meer uitgeven aan IT en innovatie, maar gaat ook het grootste deel van de productie uitbesteden. Dit geeft in eerste instantie hogere kosten.

In 2006 profiteerde Lego van het feit dat detaillisten hun voorraadniveaus laag hielden aan het begin van het jaar, maar daarna opschroefden. De vraag was zo groot dat Lego niet aan alle vraag kon voldoen. Ook was er sprake van hoger dan verwachte verkopen van de Star Wars-producten en deed Duplo het goed.

De nettowinst kwam in 2006 uit op DKK 1.430 miljoen, tegen DKK 505 miljoen een jaar eerder. Uit voortgezette activiteiten werd in 2005 DKK 331 miljoen verdiend. De winst voor belastingen en bijzondere posten nam toe van DKK 468 miljoen tot DKK 1.348 miljoen.

Voor 2007 wordt een winst voor belastingen voorzien van zo'n DKK 750 miljoen. De omzet zal volgens Lego licht dalen door druk op de speelgoedmarkten in de Verenigde Staten en Duitsland, de twee belangrijkste markten voor het Deense bedrijf.

In 2006 nam de omzet toe van DKK 7.050 miljoen tot DKK 7.823 miljoen. Het is de hoogste omzet voor Lego sinds de DKK 9.601 miljoen uit 2002.

Bestuursvoorzitter Jorgen Vig Knudstorp noemt de resultaten 'zeer bevredigend'. De doelstelling voor de lange termijn blijft een operationele marge van 13,5%. Lego, opgericht in 1932, behaalde in 2006 een operationele marge van 19,5% tegen 6,5% een jaar eerder.

foto belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud