Marktaandeel InBev Belgie stabiliseert in 2006

Het marktaaandeel van InBev in Belgie is in 2006 stabiel gebleven op een biermarkt die opnieuw met 1 procent daalde. Dat zei Sabine Sagaert, president van InBev Belgie-Luxemburg op een persconferentie.

(tijd) InBev verhoogde in 2006 de investeringen in zijn merken met 35 procent tegenover 2005 en lanceerde ook enkele productinnovaties. De weerslag van de herstructureringen op de verkoop was tijdelijk voelbaar in de horeca.

Het belangrijkste nieuwe product dat InBev dit jaar in ons land op de markt bracht, was ongetwijfeld Jupiler Blue. Dat is een ijskoud te drinken variant van Jupiler met een alcoholgehalte van 3,3 procent. Volgens Sagaert overtreffen de verkopen van Jupiler Blue de verwachtingen en heeft het bier al een behoorlijk marktaandeel binnen de Belgische InBev-portefeuille. Jupiler Blue heeft wat marktaandeel afgesnoept van Jupiler zelf, maar ook van andere bieren en zelfs andere dranken. Concrete cijfers wou de InBev-topvrouw niet geven;

Ook Belle-Vue Appel-Kers, een andere innovatie, doet het erg goed. Dit fruitbier met een laag alcoholgehalte van 2,2 procent heeft 'ondanks bescheiden communicatie' al meer dan 10 procent van het fruitbiersegment (exclusief kriek) veroverd en is in die niche marktleider geworden. De verkoop van Leffe 9° voldoet aan de verwachting.

De herstructureringen die InBev in de herfst van 2005 aankondigde, hadden volgens Sagaert niets van impact op het thuisverbruik, maar wel in de horeca, 'een veel emotionelere omgeving'. Sommige klanten van InBev haakten af, maar de groep wist het aantal beleverde horecazaken stabiel te houden.

In 2007 plant Inbev nieuwe innovaties. Welke richting die uitgaan, wou Sagaert niet zeggen. Ze gaf alleen aan dat InBev wil inspelen op de noden van de consumenten. De groep zet ook zwaar in op de ondersteuning van bestaande innovaties en zijn vijf topmerken (Jupiler, Stella Artois, Belle Vue, Hoegaarden en Leffe). Zo wordt 30 procent meer uitgetrokken voor merkondersteunend materiaal voor de horeca.

Een concrete innovatie in de horeca wordt in 2007 een koelkast om Hoegaardenglazen te koelen tot -18 graden, om het verfrissend effect van dit bier te verhogen. 'Wij hebben de koelkast getest in meer dan honderd cafes en de resultaten waren spectaculair', vertelde Sagaert.

De president van InBev Belgium-Luxemburg is niet ontgoocheld dat de innovatie-inspanningen in 2006 'slechts' tot een stabilisering van het marktaandeel hebben geleid. Innovaties zijn een werk van lange adem, klinkt het, maar heel belangrijk voor de toekomst. In het voorjaar zei Sagaert dat zij de Belgische biermarkt nieuw leven wil inblazen door te innoveren. Die koers wil zij aanhouden. 'Wij zullen er alles aan doen om de achteruitgang van de Belgische biermarkt tegen te gaan. maar het veranderen van een markttendens gebeurt niet op een jaar.' Hoeveel tijd daarvoor zal nodig zijn, kan Sagaert moeilijk inschatten.

Dat het groeipotentieel voor bier aanwezig is, staat intussen buiten kijf. In de horeca vertegenwoordigt bier bijna de helft van de drankconsumptie, maar wat het drankverbruik thuis betreft, is dat maar 5 tot 10 procent. Ook als drank bij de maaltijd is er voor bier nog veel ruimte om te groeien. Ongeveer de helft van alle dranken in Belgie wordt bij de maaltijd gedronken, maar slechts 8 procent van die dranken zijn bieren.

Koen Lambrecht

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud