Miko boekt 11% meer nettowinst in 2006, verhoogt dividend

Miko, de Turnhoutse specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, heeft in 2006 een nettowinst behaald van 4,93 miljoen euro. Dat is 11 procent meer dan in 2005 (4,44 miljoen). Dat maakt de groep bekend in een persbericht. Miko verhoogt zijn brutodividend met 4 procent tot 0,79 euro per aandeel.

(tijd) Voor 2007 geeft Miko geen concrete verwachtingen 'gezien de schommelingen van de grondstoffenprijzen'.

Miko maakte twee weken geleden reeds bekend dat de omzet het voorbije jaar met 9,2 procent is gestegen tot 90,62 miljoen euro. De omzetgroei is iets hoger dan de doelstelling van het bedrijf, dat op lange termijn rond de 8 procent omzetgroei voor ogen heeft.

Van de jaaromzet werd in 2006 ongeveer 75 procent gerealiseerd in het buitenland. In 2005 was dat 72 procent. De koffieserviceactiviteiten namen 56 procent van de totale omzet voor hun rekening, de kunstofafdeling de resterende 44 procent. Het is moeilijk om te voorspellen hoe deze verhouding in de toekomst zal evolueren,' zegt gedelegeerd bestuurder Frans Michielsen, 'de verwachting is wel dat de kunststoffenafdeling sneller zal groeien dan de koffieafdeling.'

De omzet van de koffieserviceafdeling nam het voorbije jaar met 8,0 procent toe tot 50,90 miljoen euro. Deze stijging is te danken aan organische groei in Frankrijk (+17%), Nederland (+5%) en Engeland (+4%). In Frankrijk werd Caf'équip voor het eerst voor 12 maanden in de cijfers verwerkt. De omzet in Belgie was 'licht positief', ondanks het volledig wegvallen van de omzet uit watercoolers en de bijbehorende waterflessen, een activiteit die in 2005 werd overgedragen aan Sip-Well. In de geconsolideerde omzet is ook de jaaromzet van Miko Leo Kaffee in Hamburg begrepen, waarin Miko in juli een belang van 49 procent nam.

De omzet van de kunststofverpakkingen steeg met 10,8 procent tot 39,72 miljoen euro, dankzij zeer goede prestaties van zowel de Belgische (+9%) als de Poolse (+38%) kunststofdochters. Volgens topman Frans Michielsen is de stijging in beide vestigingen te danken aan projecten die in 2005 en 2006 werden binnengehaald en die deels in 2006 op kruissnelheid kwamen of waarvoor dat in 2007 het geval zal zijn.

De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 4,4 procent tot 13,16 miljoen euro, maar de bedrijfswinst (ebit) daalde met 5,4 procent tot 6,84 miljoen. De afname is te wijten aan de koffieserviceafdeling, waar de bedrijfswinst het voorbije jaar met 20,9 afnam tot 3,26 miljoen euro. Miko besloot om internationaal de stijging van de koffieprijzen niet overal door te rekenen, om zo zijn marktpositie te beschermen. 'In Frankrijk gebeurt de distributie van koffie hoofdzakelijk via de groothandel. Indien we onze omzet willen bewaren zijn de marges beperkt,' luidt het. Een tweede oorzaak was een afboeking bij Miko Engeland wegens het faillissement van een zeer grote klant, Benji's, een sandwichketen die actief was in het Londense.

De kunststofverwerkingsafdeling zag de bedrijfswinst met 21,8 procent toenemen tot 3,86 miljoen euro. 'Vooral het bedrijfsresultaat van de Poolse productievestiging kende een aanzienlijke stijging, omdat de snelle omzetgroei er een betere efficientie met zich breng', aldus het persbericht.

De nettowinst per aandeel steeg met 10,7 procent, van 3,6 tot 3,98 euro. De raad van bestuur stelt voor om een bruto dividend uit te keren van 0,79 euro per aandeel. Dit is een stijging van 4 procent ten opzichte van het boekjaar 2005 (0,76 euro).

Miko investeerde in 2006 in totaal 10,68 miljoen euro. Daarvan ging 2,72 miljoen euro naar de aanschaf van professionele drankenapparatuur, die bij klanten in huur of bruikleen werd geplaatst. Voorts werd 6,67 miljoen euro geinvesteerd in het productieapparaat van de kunststofverpakkingsafdeling. Voor 2007 voorziet Miko een totaal investeringsbudget van 12 miljoen euro, waarvan 3 a 4 miljoen voor de uitbreiding van het koffiemachinepark. Daarnaast wil Miko investeren in de kunststoffenproductie. 'Kunststof biedt de mogelijkheid om een grotere omzet te boeken, maar het vraagt wel grotere investeringen,' alsnog Michielsen.

Voor 2007 wordt geen uitspraken gedaan over groeicijfers wegens dee sterke schommelingen op de koffie- en oliemarkten. Op lange termijn wil Miko een omzet- en nettowinstgroei realiseren van 8 procent op jaarbasis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect