Advertentie

Nettowinst Carrefour stijgt 58 procent

De Franse distributiegigant Carrefour, na Wal-Mart de grootste supermarktketen ter wereld. heeft in 2006 een nettowinst geboekt van 2.268 miljoen euro. Dat is 58 procent meer dan in 2005. De groep stelt een dividend voor van 1,03 euro per aandeel, 3 procent meer dan in 2005.

(tijd) Zonder de opbrengst uit desinvesteringen bedroeg de groei van de nettowinst slechts 3,3 procent, tot 1.857 miljoen euro. Dit cijfer is conform de verwachtingen van analisten.

De netto omzet, dit is exclusief btw, steeg in 2006 met 6,6 procent tot 77.901 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen bedroeg de groei 6,4 procent. Alle regio's waar Carrefour actief is, droegen tot de omzetgroei bij. De operationele winst steeg met 3,4 procent tot 3,258 miljard euro.

Voor 2007 verwacht Carrefour een omzetgroei die die van 2006 evenaart. Tegen 2008 denkt Carrefour een omzetgroei van 10 procent te kunnen halen. Voor de bedrijfswinst (voor niet recurrente elementen) verwacht Carrefour groei in 2007, maar tegen een lager tempo dan de omzet. In 2008 zou de groei van de bedrijfswinst even sterk worden als die van de omzet, al zal dit afhangen van de middelen die de groep moet aanwenden om het 'concurrentiespel' te winnen, in het bijzonder in Frankrijk. 'Wij zullen voorrang geven aan omzet en marktaandeel boven resultaat', zegt Carrefour in het persbericht.

Carrefour is de grootste distributieketen in Europa. Het is de tweede distributiegroep wereldwijd na Wal-Mart, met in totaal meer dan 12.000 winkels en supermarkten in 29 landen.

Het aandeel Carrefour noteert donderdag om 11.10 uur in Parijs 1,4 procent lager op 52,07 euro.

Laurent Willaert laurent.willaert@tijd.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud