Primus vanaf 1 oktober duurder

De bierbrouwer Co.Br.Ha., vooral bekend van het pilsmerk Primus, verhoogt vanaf 1 oktober zijn prijzen. Dat blijkt in de marge van de halfjaarresultaten van het bedrijf. De brouwer heeft de eerste zes maanden van 2009 afgesloten met een nettowinst van 2,8 miljoen euro, tegen 2 miljoen euro een jaar eerder. Een en ander is vooral te danken aan een eenmalige fiscale meevaller.

(tijd) - Tijdens het eerste halfjaar werd een fiscaal geschil, dat al dateert van 2001, in het voordeel van Co.Br.Ha. beslecht. Dat zorgde voor een eenmalige positieve impact op de nettowinst van 0,579 miljoen euro. De omzet steeg licht, van 45,17 miljoen euro vorig jaar tot 46,14 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bleef nagenoeg stabiel op 2,987 miljoen euro.

Prijsverhoging

Ondanks een dalende biermarkt in ons land bleven de verkopen nagenoeg stabiel (-0,36%). Vanaf 1 oktober verhoogt de brouwer overigens zijn prijzen. 'Dat gebeurt na 13 maanden van prijsstabiliteit en 8 maanden na de twee grootste brouwers in Belgiƫ', beklemtoont de brouwer in het persbericht.

'Wij zijn in februari niet meegegaan in de prijsverhoging van onze concurrenten', legt commercieel directeur Luc Vandroogenbroek uit. 'Wij vonden het toen niet opportuun om voor de derde keer op een jaar tijd de prijzen te verhogen.' Co.Br.Ha. engageerde zich toen om de prijzen tot na de zomer stabiel te houden. 'Een engagement dat we ruim zijn nagekomen', benadrukt Vandroogenbroek, die evenwel erkent dat de beslissing niet tot een instroom van nieuwe klanten heeft geleid.

De vrijwel stabiele verkoop is te danken aan de verkoop van eigen - en private label-merken aan warenhuizen. Wat betreft de horecaverkopen erkent Co.Br.Ha. dat de afgelopen zomer 'wat teleurstelde'. Ook voor de komende maanden zou de groei van de retailverkopen zich moeten doorzetten, met behulp van marketinginvesteringen.

Grondstoffen

Tijdens het eerste halfjaar zag Co.Br.Ha de grondstofprijzen teruglopen. Op die manier kon het bedrijf de gestegen loonkosten opvangen. Financieel directeur Frank Mellaerts ziet die evolutie nog even aanhouden. 'Om te beginnen gaan de contracten die we in de eerste jaarhelft sloten, pas in het tweede semester van start', zegt hij. 'De eerste signale voor 2010, onder meer voor mout, suggereren dat de grondstofprijzen ook volgend jaar zullen dalen.'

Mede dankzij die evolutie verwacht het bedrijf 2009 met een winstgroei te kunnen afsluiten, zonder daarbij in detail te treden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud