Recessie tast rendabiliteit retailers aan

©Photo News

De grootste spelers uit de retailsector zijn er vorig jaar in geslaagd om hun omzet te verhogen, maar dat ging ten koste van hun rendabiliteit. Zowat twee derde van de bedrijven boekte een lagere winst, waarbij vooral handelaars in kleding en elektronica getroffen werden. Dat blijkt uit een studie van Deloitte.

(tijd) - Het consultancybureau Deloitte presenteert elkaar een doorlichting van de internationale retail in zijn studie Global Powers of Retail. De belangrijkste conclusie over 2009 is dat de rendabiliteit van 's werelds 250 grootste spelers vorig jaar met 1,3 procentpunt is gedaald, tot 2,4 procent. Ongeveer een zesde van de bedrijven dook in de rode cijfers.

Retailers verkiezen duidelijk om in hun marges te snoeien in een poging de omzet op peil te houden. Voor wat betreft 2009 is dat alvast grotendeels gelukt. De totale omzet in de sector steeg met circa 5,5 procent (tot 3.800 miljard dollar).

Vooral de non-food branche kreeg vorig jaar klappen door de crisis. Bij kledingretailers, verkopers van elektronica en vrijetijdsartikelen werden de grootste dalingen opgetekend. De voedingsdistributeurs hielden beduidend beter stand, met een totale omzetgroei van 8,6 procent en een beperkte daling van de winstmarge (van 3 tot 2,2 procent).

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud