Spadel boekt fors hogere nettowinst in 2006

Water- en frisdrankgroep Spadel heeft het voorbije jaar een 64,1 procent hogere nettowinst gerealiseerd van 17,42 miljoen euro. Per aandeel kwam de nettowinst uit op 4,2 euro. De geconsolideerde omzet dikte aan met 3,5 procent tot 255,87 miljoen euro.

(tijd) Spadel stelt voor een brutodvividend uit te keren van 0,84 euro per aandeel, 16,7 procent meer dan het jaar voordien.

Na een middelmatige eerste jaarhelft namen de verkoopcijfers opnieuw toe in de laatste zes maanden van het jaar. Die stijging was onder meer te danken aan het zeer warme weer in juli. De verkoop van mineraalwater nam toe op de vier belangrijkste markten van Spadel: België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië. De merken Spa, Wattiller, Bru en Brecon vergrootten hun marktaandeel.

De bedrijfswinst nam toe met 56,2 procent tot 27,06 miljoen euro, of 6,52 euro per aandeel. Dat resultaat werd gunstig beïnvloed door enkele buitengewone inkomsten en uitgaven. Zo kon Spadel een winst boeken op een nieuwe schatting van het park retourflessen. Er werd wel een waardevermindering geboekt van de goodwill op het Franse filiaal van de groep. De bedrijfskasstroom of ebitda steeg met 27,8 procent tot 46,75 miljoen euro.

Spadel zag het voorbije jaar de kosten toenemen als gevolg van de stijgende olieprijzen. Die zorgden immers voor een hogere gas- en elektriciteitsfactuur en deden ook de prijzen voor PET-flessen en kartonnen drankverpakkingen toenemen. Die hogere prijzen werden wel enigszins gecompenseerd door een prijsdaling van andere verpakkingsmaterialen. De grondstofkosten daalden ook omdat er in Spadels productassortiment een steeds grotere proportie water voorkomt, klinkt het in een persbericht.

Voor dit jaar zegt Spadel "uitstekend uitgerust" te zijn om het hoofd te bieden aan de concurrentie op zijn voornaamste markten. Het bedrijf verwacht wel grotere concurrentie op de de Nederlandse markt door het verschijnen van nieuwe merken en de overstap naar zogenaamde one way-flessen. Voor de Belgische markt wil Spadel het verbruik buitenshuis meer promoten. Voor Frankrijk, waar het verbruik van mineraalwater daalt, wil Spadel zijn doelgericht commercieel beleid voor het merk Wattwiller verder toepassen.

Spadel rekent erop dat de resultaten voor 2007 die van 2006 zullen overtreffen. In die vooruitzichten wordt wel geen rekening gehouden met de positieve impact die het mooie zomerweer in juli had op de cijfers.

foto belga

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect