Spadel duikt in de rode cijfers

Waterfabrikant Spadel heeft vorig jaar voor het eerst sinds 1996 een nettoverlies geslikt. Dat is te wijten aan een wegzakkende verkoop, een afwaardering op de Franse dochter Wattwiller en hogere energie- en grondstofkosten.

(tijd) - 2008 was voor de waterfabrikant Spadel op veel vlakken een rampjaar. Er was een slechte zomer, er was de koopkrachtdiscussie die overging in de economische crisis en de watermaatschappijen gingen hun kraantjeswater actief promoten als alternatief voor flessenwater.

In zijn drie kernmarkten (België, Nederland, Frankrijk) zag Spadel zijn verkoop dalen. Dat resulteerde  in een 7,7 procent lagere omzet van 235,15 miljoen euro.

Hogere productiekosten, onder meer voor ingrediënten voor de limonades onder het merk Spa en voor verpakkingen, zorgden voor lagere marges. Dat werd nog versterkt door een waardevermindering van 19,5 miljoen euro op de Franse dochter Wattwiller, ingegeven door de aanhoudende problemen op de Franse flessenwatermarkt.

Uiteindelijk zorgde dat voor een bedrijfsverlies van 4 miljoen euro, tegenover een winst van 26,6 miljoen euro in 2007. Op nettoniveau was er een verlies van 4,3 miljoen euro, tegenover een winst van 20,1 miljoen euro in 2007.

Als gevolg van de slechte cijfers verlaagt Spadel zijn dividend met 16,7 procent tot 0,6 euro netto  per aandeel.

Voor 2009 geeft de groep geen prognoses. ‘We zien vooralsnog geen verbetering’, zegt financieel directeur Didier De Sorghier. ‘Maar het is nog vroeg. Voor ons begint het seizoen pas echt in het tweede kwartaal.’ Spadel plant bijkomende kostenbesparingen en gaat meer inzetten op innovaties.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud