Advertentie

Unilever boekt 43 procent minder winst

©EPA

Het Nederlandse levensmiddelen concern Unilever heeft over het eerste kwartaal van 2009 de autonome omzet met 4,8 procent zien groeien, maar dit is vooral te danken aan prijsverhogingen. De volumes daalden met 1,8 procent en stonden vooral in West-Europa onder druk.

De volumes in West-Europa stonden het meest onder druk en daalden met 3,7 procent, de prijzen werden met 1 procent verhoogd. Unilever wijt dit deels aan de concurrentie van huismerken. Door nieuwe producten te introduceren verwacht Unilever in West-Europa de rest van het jaar betere volumes. In Azie/Afrika daalden de volumes met 0,9 procent en in de Amerika's was er sprake van een afname van 1 procent.

De recent aangetreden bestuursvoorzitter Paul Polman geeft in het persbericht aan vanaf het tweede kwartaal hogere volumes te verwachten. 'We zullen dit realiseren onder bescherming van onze kaspositie en marges over het jaar', aldus Polman.

De autonome omzetgroei van 10,7 procent was het sterkste bij de divisie Home care.

De operationele marge voor herstructureringen, desinvesteringen en overige posten daalde met 30 basispunten als gevolg van verwatering door het effect van desinvesteringen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud