Unilever boekt 5 procent autonome omzetgroei

Unilever, eigenaar van merken als Lipton, Axe, Dove en Vaseline, heeft in het eerste kwartaal een autonome omzetgroei gerealiseerd van 5,7 procent, waarmee de onderliggende verkopen sterker zijn gestegen dan was voorzien.

(tijd) Analisten geraadpleegd door Betten Beursmedia News gingen gemiddeld uit van een autonome groei met 4 procent. De operationele marge van het concern kwam conform verwachting uit op 13,7 procent.

'We zijn het jaar 2007 goed begonnen, met groei van de verkopen over een brede linie in de regio's en categorieen en een verbeterde margeontwikkeling die werd gestimuleerd door huishoudelijke en persoonlijke verzorging', aldus bestuursvoorzitter Patrick Cescau van het concern in een toelichting op de cijfers.

Het bedrijf verwacht 'vooruitkijkend' een forse tegenwind van de stijgende kosten van agrarische grondstoffen, waardoor mogelijk aanvullende prijsverhogingen nodig zullen zijn. 'Desalniettemin ben ik vol vertrouwen dat de combinatie van organische groei in de aangegeven 3-5 procent bandbreedte en een verbeterde efficientie ons een goede uitgangspositie verschaft om onze margedoelstellingen voor 2007 te behalen', aldus Cescau. Unilever mikt op een operationele marge boven 13,6 procent in 2007.

De autonome omzetgroei van 5,7 procent is vooral dankzij volumes en voor 0,8 procent toe te schrijven aan prijsverhogingen, zo schrijft Unilever donderdag in het bericht met de eerstekwartaalcijfers. De groei werd echter volledig teniet gedaan door nadelige wisselkoersschommelingen van 4,5 procent en netto-desinvesteringen van 1,0 procent. Als gevolg daarvan is de omzet vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar, op EUR 9.528 miljoen.

De operationele winst kwam in het afgelopen kwartaal uit op 1.302 miljoen euro terwijl analisten waren uitgegaan van 1.282 miljoen euro en de nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten bedroeg 1.074 miljoen euro. De nettowinst toekomend aan 'houders van gewoon aandelenkapitaal' bedroeg 1.013 miljoen euro vergeleken met 990 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Per aandeel steeg de winst van 0,33 euro naar 0,34 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect