Veritas waagt zich toch niet aan Oost-Europa

©-

Veritas bergt zijn plannen om winkels in Oost-Europa te openen voorlopig op. Door de economische crisis zijn de markten daar volledig ineengeklapt en dat zet aan tot voorzichtigheid. Niettemin behoudt de naai- en modeketen haar ambities. Dit omdat ze meer kansen ziet in thuisland België.

(tijd) - ‘In 2008 hadden we beslist om een internationale expansie te forceren’, zegt Marc Peeters, voorzitter van Verigroep, de koepel boven Veritas. ‘We dachten dat we, om onze langetermijndoelstelling van 6 à 8 procent groei per jaar te halen te kunnen blijven realiseren, verder moesten kijken dan België.'

'Daarom zijn we gaan prospecteren in Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland en Baltische Staten', zegt hij. 'We hebben ons huiswerk goed gedaan, we hebben die markten perfect op ons netvlies en we weten wat te doen.'

'Alleen hebben we nu uiteindelijk beslist om toch nog even te wachten. De markten in Oost-Europa zijn nu volledig ineen aan het klappen. In de Baltische Staten was er een economische achteruitgang van min vijf tot min acht procent. Letland en Estland hebben het moeilijk om hun huishouding rond te krijgen. Dat is geen goed klimaat om in te starten.’

AVONTURIEREN

‘Tegelijkertijd dringt een internationale expansie zich minder op dan eerst voorzien om onze langetermijndoelstellingen te halen', zegt Peeters. 'In België doen we het namelijk beter dan verwacht.'

'Vorig jaar zijn we hier gegroeid met 18 procent, terwijl de totale kledingretailmarkt met 3 procent achteruitging. De helft van onze groei was te danken aan de bijdrage van een tiental winkelopeningen, de andere helft was groei in bestaande winkels.'

'We dachten dat we met die tien winkelopeningen tegen ons verzadigingspunt zouden zitten', zegt Peeters. 'Maar bij het herbekijken van de kaart van België zien we nu toch nog mogelijkheden om naar een netwerk van 90 in de plaats van 80 vestigingen te gaan tegen 2013. Daarmee blijft onze omzetdoelstelling van 6 à 8 procent per jaar haalbaar zonder dat we moeten avonturieren in het buitenland.’

Eind 2008 telde Veritas in België 75 winkels. In het Groothertogdom Luxemburg zijn er 2 verkooppunten. In totaal klokte Veritas vorig jaar af op een omzet van 66,7 miljoen euro.

Om de snellere Belgische groei  van Veritas te ondersteunen trekt Verigroup zijn investeringsbudget op tot 10,1 miljoen euro de komende vier jaar. Daarvan zal ongeveer een kwart besteed worden in 2009. Het marketingbudget wordt verhoogd met 30 procent om meer te adverteren in kranten en tijdschriften.

PARAAT

‘We moeten er alles aan doen om de kansen die we zien in België te benutten’, zegt Peeters. ‘De economische crisis speelt natuurlijk ook voor ons, het zou arrogant zijn om dat te ontkennen. Maar er is allerminst reden om onze groei nu af te remmen. We verhogen onze paraatheid en we proberen flexibeler te zijn. We kunnen daarbij profiteren van het feit dat ons concept niet zo crisisgevoelig is.’

‘Ons uitgangspunt is dat we onze klant de mogelijkheid geven om een outfit te personaliseren en modieuzer te maken zonder dat het veel geld kost. Terwijl dat vroeger misschien eerder nodig was om je te onderscheiden, kan dat in deze tijden van crisis helpen om met de kleding die je al hebt toch mee te zijn met de laatste nieuwe mode, gewoon door met accessoires te werken.’

Peeters, die begin februari als topman van Veritas opgevolgd werd door commercieel directeur Marthe Palmans, gelooft dat meer  communicatie de klanten er nog meer moet toe brengen om 'te creëren en te combineren’. Dat moet dit jaar, naast groei via nieuwe winkels, een betere verkoop opleveren in de bestaande winkels. ‘De eerste zes weken van ons boekjaar, dat op 1 februari is gestart, zijn alvast veelbelovend’, zegt hij.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud