Verkoop voeding daalt door crisis

Het koopgedrag van de Belgische consument voelt wel degelijk de gevolgen van de crisis. Voor het eerst sinds 2000 werden tijdens het eerste halfjaar minder voedinsproducten verkocht. Dat meldt de distributiefederatie Fedis. Die gaf vanochtend tijdens een persconferentie een stand van zaken in de sector na 1 jaar crisis.

(belga/tijd) - 'We zien een algemene vertraging in de sector, maar die heeft meer te maken met psychologie dan met de reële economie', zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Fedis. Hij wijst daarbij op de evolutie van de koopkracht van de Belgische gezinnen. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar steeg het gemiddelde gezinsinkomen met 1,5 procent, maar een steeds groter deel van dat inkomen wordt opzij gezet.

De A-merken voelen de crisis het meest, de verkoop van huismerken blijft stabiel terwijl de discountmerken terrein winnen. Vier op de tien consumenten zeggen nu op zoek te gaan naar promotionele aanbiedingen. Maar ook de non-food staat onder druk. De meeste sectoren voelen de crisis, vooral de elektro en de markt van de videospelletjes. Doe-het-zelf en kleding lijken voorlopig stand te kunnen houden.

Ook de tewerkstelling is een pak minder gestegen dan de vorige jaren. Fedis voorziet 1.000 bijkomende jobs in 2009 tegenover 4.000 in 2008. 'Daarom hebben de handelaars geen andere keuze dan inspanningen te doen om de klant aan te trekken. Meer proberen te verkopen betekent meer investeren in onder andere renovatie en uitbreiding', aldus Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Fedis. 'Bijna acht op de tien handelaars zeggen in een ledenenquête dat ze dit jaar opnieuw zullen investeren'.

Horeca

Daarnaast heeft ook de horeca, waar er in de eerste zes maanden van 2009 1.101 zaken verdwenen, het zwaar te verduren. Toch zijn er verschillen naargelang het type horecazaak. 'Bij het luxesegment hangt het af van zaak tot zaak, net als bij de kleinere lokale zaken', aldus Michel. 'Het segment daartussenin, de ketens zoals Quick die het gros van het horeca-ledenbestand van Fedis uitmaken, doorstaan de crisis vooralsnog goed.'

Dat belet niet dat Michel opnieuw een lans brak voor de btw-verlaging die de horecasector nastreeft. Hij suggereerde echter ook een alternatief. 'Het is waarschijnlijk realistischer om opnieuw de aftrekbaarheid van restaurantbezoek voor particulieren op tafel te leggen', zegt hij. 'Dat is een maatregel die een minder grote impact op de begroting heeft, en het verbaast me dat dit voorstel in eerste instantie zo weinig steun kreeg.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud