Vranken: lager dividend, hogere winst

Paul-François Vranken, de topman van de Franse champagne- en wijngroep Vranken-Pommery Monopole (foto: afp) ©AFP

De champagnegroep Vranken-Pommery Monopole heeft in het moeilijke jaar 2009 goede resultaten behaald. De omzet daalde weliswaar met 5,6 procent, maar netto verscheen 7,8 procent meer winst in de boeken. Toch verlaagt Vranken het dividend, tot 1,15 euro per aandeel. Voor 2010 klinkt de groep optimistisch.

(tijd) - Vranken realiseerde vorig jaar een omzet van 269,8 miljoen euro, 5,6 procent minder dan een jaar eerder. In een champagnemarkt die met 9,1 procent kromp, wist het Franse bedrijf zijn verkoop volumematig nagenoeg stabiel (-0,1%) te houden. De omzetdaling is derhalve te wijten aan de lagere verkoop van de 'ultra-premiummerken'. In het omzetcijfer zijn de 'vins gris' van Listel nog niet opgenomen; dit zal pas vanaf 2010 gebeuren.

Het bedrijfsresultaat viel 18,1 procent terug tot 42,3 miljoen euro. Dat levert een operationele winstmarge op van 15,7 procent. De daling van de bedrijfswinst heeft deels een boekhoudkundige oorzaak. De financiële lasten werden teruggedrongen tot 20,6 miljoen euro, tegen 26,3 miljoen euro een jaar eerder, dankzij lagere schulden en gunstigere rentevoeten.

Netto tekent Vranken een nettowinst van 18,2 miljoen euro op, wat 7,8 procent meer is dan een jaar eerder. De groep stelt voor een dividend uit te keren van 1,15 euro per aandeel. Dat is minder dan de 1,35 euro per aandeel waarmee aandeelhouders over 2008 werden verblijd.

Voor 2010 heeft Vranken er alle vertrouwen in dat de grote klanten en internationale partners weer meer zullen bestellen. De groep verwacht ook dat de consumptie van de 'ultra-premiummerken' - de dure champagnemerken - weer zal aantrekken. Op basis van zijn merkenportefeuille en commerciële aanpak denkt de Franse producent zijn marktposities verder te versterken. 'In de toekomst' wil Vranken zijn verkoop met 20 procent opdrijven. Over welke termijn het gaat, zegt het bedrijf niet.

Koen Lambrecht
koen.lambrecht@tijd.be

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud