Wessanen boekt groei in alle divisies

Het Nederlandse voedingsconcern Wessanen heeft over het tweede kwartaal in allevier de divisies een groei gerealiseerd. In de afgelopen paar jaar en in het eerste kwartaal van 2007 kende de Noord-Amerikaanse distributietak - Tree of Life North America - een negatieve groei, maar in het tweede kwartaal werd een omzetstijging van 2,2% (in dollars) gerealiseerd.

(tijd) De groei bij deze divisie in het afgelopen kwartaal wordt door Wessanen toegeschreven aan eerder aangekondigde nieuwe contracten en aan de afronding van de acquisitie van Organica.

De totale omzet van de producent van onder meer Zonnatura-thee daalde in het afgelopen kwartaal van EUR 394,8 miljoen naar EUR 391,9 miljoen, mede als gevolg van de zwakke dollar. Het negatieve valuta-effect bedroeg EUR 14,5 miljoen.

Het bedrijfsresultaat steeg van EUR 12,8 miljoen naar EUR 15,6 miljoen, terwijl de nettowinst daalde van EUR 12 miljoen naar EUR 10,4 miljoen. Analisten geraadpleegd door Betten Beursmedia News gingen gemiddeld uit van een nettowinst van EUR 11,5 miljoen.

Wessanen handhaaft zijn verwachtingen voor dit jaar. Het bedrijf wil met allevier de bedrijfsonderdelen eind 2007 (run rate) een groei van 5-7% hebben behaald. Daarnaast wil het voedingsconcern de merken en de merkenportfolio in de belangrijkste productcategorieen verbreden en internationaliseren en de distributie-activiteiten versterken door autonome groei, nieuwe contracten en aanvullende consolidaties.

Verder mikt Wessanen erop de strategische winstniveaus te realiseren per ultimo 2007 (run rate) voor Europe Branded (10-12%) en North America Branded (10-12%) en Europe Distribution (4-5%). De winstgevendheid van North America Distribution moet verder verbeterd worden en het concern wil blijven werken aan een strategische winstgevendheid van 3-4%, 'die enigszins vertraagd is', zoals het concern ook al meldde bij de vierdekwartaalcijfers van 2006.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud