Aandeel Option veert op door opportuniteiten op Aziatische markt

Option, de specialist in draadloze datacommunicatie, stijgt op Euronext Brussel rond 14 uur 3,42 procent tot 22,71 euro. Dinsdag kwam er ook al 3,4 procent bij. De koersstijgingen volgen op een interview met gedelegeerd bestuurder Jan Callewaert over de Aziatische markt.

(tijd) Callewaert zei in een gesprek met Bloomberg dat Option de komende maanden nieuwe klanten zal binnenhalen in Azië. '2007 zal een heel belangrijk jaar worden voor Japan en Zuidoost-Azie. De Aziatische markt zal volgend jaar in belangrijke mate bijdragen tot de omzet', verklaarde de topman.

Het is niet voor het eerst dat Option wijst op het Aziatisch potentieel. De voorbije maanden opende het bedrijf een kantoor in Japan en een in Taiwan. Ook in China is Option actief. China Mobile test alvast UMTS met kaarten van Option. In mei sloot het bedrijf uit Leuven nog contracten met Samsung, een Aziatische fabrikant van draadloze producten, en een niet bij naam genoemde Aziatische laptopbouwer, beide voor de inbouwmodule die snel dataverkeer over een gsm-net mogelijk maakt. Begin dit jaar ging Option al in zee met de laptopbouwer Acer voor die module.

Volgens Nico Melsens, analist van beurshuis KBC Securities, wijst de sterke taal van Callewaert erop dat Option in Azie enkele deals zo goed als rond heeft en dat die de komende weken, maanden kunnen worden aangekondigd.

Melsens ziet in de Japanse telecomgigant NTT DoCoMo de klant met het meeste potentieel. DoCoMo is de grootste mobiele operator van Japan en heeft met 50 miljoen klanten een marktaandeel van meer dan 50 procent. Ook de kleinere Japanse operatoren Softbank/Vodafone KK en eMobile plannen HSDPA-diensten aan te bieden. HSDPA staat voor High Speed Downlink Packet Access en maakt breedband mogelijk via een gsm-netwerk. Het is een verbeterde versie van UMTS of 3G, de nieuwe generatie van mobilofonie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud