Aandeelhouders Martinair onderzoeken toekomst van bedrijf

De aandeelhouders van Martinair, KLM en AP Moller Maersk, starten volgende week een onderzoek naar de toekomst van Martinair. Gekeken wordt of de patstelling in de aandeelhoudersstructuur kan worden opgelost. Binnen een paar maanden zullen de uitkomsten van dit onderzoek naar buiten worden gebracht. Dat heeft president-directeur Arie Verberk van Martinair dinsdag aangegeven tijdens een toelichting op de jaarcijfers.

(betten) KLM wil het belang van AP Moller Maersk graag overnemen om 100 procent van de aandelen Martinair in handen te krijgen, maar de Europese autoriteiten houden dit tegen. KLM zou dan een monopoliepositie krijgen in het vrachtvervoer in Nederland, en dat wil Brussel niet.

Aan de andere kant is er volgens Verberk veel interesse van andere maatschappijen en financiele partijen om het belang van Maersk over te nemen, maar dan willen ze wel een extra aandeel van KLM overnemen zodat ze een meerderheidsbelang in Martinair hebben. Dit wil KLM weer niet. 'KLM is zeer geinteresseerd in de vrachtactiviteiten van Martinair, dus ze willen het belang ook niet verkopen', stelt Verberk.

Volgens de bestuurder is de sterke groei van Martinair over de afgelopen jaren een probleem voor de huidigde aandeelhouders. 'Naarmate we groter worden, wordt het voor Maersk moeilijker om het aandeel te verkopen. En KLM is toch met name in het vrachtvervoer een concurrent, waardoor de relatie moeizaam is.'

KLM en het Deense Maersk gaan samen met een onafhankelijke, gepensioneerde luchtvaart-gedelegeerd bestuurder in gesprek om tot een oplossing te komen. 'Wat de uitkomst wordt is echt niet te voorspellen. Misschien gaan we wel gewoon op dezelfde voet verder', zegt Verberk. 'Zelf gaan we het liefst onafhankelijk door, maar dat willen de aandeelhouders niet.'

Martinair rapporteerde vanochtend een verlies van 7 miljoen euro over 2006, tegen een winst van 14 miljoen euro een jaar eerder. De luchtvaartmaatschappij had vooral last van de hoge brandstofprijzen.

Martinair dekt standaard 50 procent van de brandstofkosten een jaar vooruit af. De zogenoemde hedgeprijs ligt momenteel echter hoger dan aan de pomp. Daarom evalueert de maatschappij momenteel het hedgebeleid. 'Misschien dat we het beleid wat aanpassen, maar we zullen blijven hedgen', zo laat Verberk weten. De totale brandstofrekening liep in 2006 op tot 450,3 miljoen euro, tegen 341,3 miljoen euro een jaar eerder.

Verberk stelt er dinsdag van overtuigd te zijn dat Martinair over 2007 zwarte cijfers zal schrijven, als onvoorziene tegenslagen uitblijven.

foto belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud