Agfa-Gevaert boekt 45 procent lagere kwartaalwinst

(tijd-nieuwslijn) - Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert heeft in het laatste kwartaal van 2005 een nettowinst van 38 miljoen euro geboekt, een daling van 45,5 procent tegenover een jaar eerder. Het cijfer is inclusief 25 euro miljoen eenmalige inkomsten, gerelateerd aan de veranderingen in het medische plan voor gepensioneerden in het Amerikaanse filiaal.

Marc Olivié, Agfa's voorzitter en gedelegeerd bestuurder zei: 'Zowel Graphics als HealthCare presteerde sterk in het vierde kwartaal. In Graphics zetten de digitale prepressactiviteiten hun solide volumegroei voort, wat de daling in analoge prepress meer dan compenseert. HealthCare's resultaten werden gedreven door de sterk seizoensgebonden IT-business en minder prijserosie.'

De bedrijfswinst (ebit), voor reorganisatiekosten maar inclusief 25 miljoen euro eenmalige inkomsten, steeg 37 procent tot 111 miljoen euro. De omzet daalde met 2,4 procent tot 913 miljoen euro waar analisten uitgingen van 951 miljoen euro. De brutomarge steeg van 34,3 procent in het derde kwartaal tot 37,1 procent in het vierde vooral dankzij de hogere omzet en de lagere prijsdruk in HealthCare.

De omzet van Agfa HealthCare steeg in het vierde kwartaal met 6,5 procent tot 407 miljoen euro. Het belang van IT-projecten steeg tot 34 procent van de divisieverkoop. De nieuwe producten van HealthCare beginnen hun eerste successen te boeken. Het in november gelanceerde IMPAX 6.0, de nieuwe generatie PACS, telt drie maanden na de lancering reeds 100 ziekenhuisklanten.

De grafische afdeling haalde een omzet van 465 miljoen euro, 0,6 procent minder dan een jaar eerder. Exclusief de desinvestering van Monotype steeg de omzet met 1,1 procent. De omzet uit digitale drukplaten en prepressapparatuur steeg 20 procent en neemt reeds de helft van de omzet van de afdeling voor zijn rekening. De ebitda voor reorganisatiekosten daalde 0,2 procent tot 48,8 miljoen euro, goed voor een marge van 10,5 procent. Hogere grondstofkosten speelden de groep parten. Graphics kondigde onlangs aanzienlijke prijsverhogingen aan als tegengewicht. Dat zal effect hebben vanaf het tweede kwartaal.

De omzet uit Specialty Products, voornamelijk cinefilm, microfilm, enzovoort, steeg 20,6 procent tot 41 miljoen euro.

Over de beslissing om het dividend te verlagen van 0,6 euro tot 0,5 euro per aandeel zei Olivié het volgende: 'Als we alle eenmalige elementen buiten beschouwing laten, dan weerspiegelt het dividend de evolutie van de business.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect