Airbus wil snel concurrent voor 7E7 van Boeing

(tijd) - Airbus plant nog voor het einde van het jaar een beslissing over de bouw van een nieuw vliegtuig. De A350 moet een antwoord bieden op de 7E7 van Boeing. De raad van bestuur van EADS, de hoofdaandeelhouder van Airbus, zet het dossier volgende week op de agenda.

Een computersimulatie van de nog te bouwen 7E7 van Boeing. (foto: afp)

Noël Forgeard, algemeen directeur van Airbus, zegt dat hij 'redelijk optimistisch is' over de beslissing van de raad van bestuur van EADS. Die komt volgende week bijeen om onder meer te praten over de ontwikkeling van een nieuw tweemotorig vliegtuig voor de lange afstand, de A350. EADS heeft ruim 80 procent van de aandelen van Airbus, het Britse BAe Systems de rest.

John Leahy, de marketingdirecteur van Airbus: 'Luchtvaartmaatschappijen vragen ons een A330 te bouwen die verder kan vliegen.' Vandaag biedt Airbus in het segment langeafstand met een capaciteit van 200 tot 350 stoelen de viermotorige A340 en de tweemotorige A330 aan. Boeing heeft daarvoor de B767 en de B777. In het voorjaar beslist de Amerikaanse constructeur de B7E7 te lanceren.

Die gaat de B767 vervangen en deels ook de B757 waarvan de productie eerder werd gestaakt. Het gaat om een tweemotorig toestel met 200 tot 300 plaatsen al naargelang van de versie. De B7E7 zal sneller, verder en zuiniger kunnen vliegen dan de bestaande tweemotorige langeafstandsvliegtuigen van Boeing. Airbus is er nu blijkbaar van overtuigd dat de B7E7 een bedreiging kan vormen voor de familie A330/340 en wil counteren met de A350.

Boeing zou ongeveer 6 miljard dollar spenderen aan onderzoek en ontwikkeling van de B7E7, Airbus-topman Forgeard denkt dat het bij de A350 met 4 miljard euro kan. Het verschil is dat Airbus de romp van de A330/340 zal gebruiken en 'enkel' nieuwe vleugels en motoren toevoegt. Bij Boeing gaat het om een compleet nieuw toestel waarbij niet wordt voortgebouwd op onderdelen van bestaande types.

Airbus drijft zijn investeringsinspanningen op tot ongekende hoogten als het doorgaat met de A350. Momenteel werkt de Europese constructeur aan de viermotorige A380 die het grootste vliegtuig uit de geschiedenis wordt in de commerciële luchtvaart, met plaats voor 550 tot 800 passagiers. Een investering van meer dan 12 miljard euro. De eerste testvlucht is gepland voor de lente van 2005, de eerste levering voor het najaar van 2006.

Boeing heeft altijd gezegd dat de markt voor vliegtuigen met meer dan 400 stoelen te klein is om een volledig nieuw toestel te bouwen. Daarom kwam er geen nieuwe versie van de succesvolle B747 'jumbo'. Airbus denkt dat er plaats is voor 1.500 dergelijke toestellen. De Amerikanen geloven daarentegen wel dat het segment waarop de B7E7 mikt, een potentieel van 3.500 stuks heeft. En Airbus lijkt dat nu ook te geloven.

De B7E7 zou in 2008 operationeel zijn, de A350 een jaar later. EADS sloot gisteren in Parijs 1,18 procent hoger op 23,93 euro. Boeing ging in Brussel 2,09 procent hoger tot 41,60 euro. GuM

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud