‘Alitalia behoudt Italiaanse identiteit’

©BLOOMBERG NEWS

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM belooft sectorgenoot Alitalia te behouden als een apart Italiaans bedrijf zodra Alitalia is overgenomen. Dat schrijft de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore.

(tijd) - Vrijdag raakte bekend dat de Italiaanse overheid haar belang van 49,9 procent in Alitalia wil verkopen aan Air France-KLM.  Vanaf woensdag hebben beide partijen acht weken de tijd om daarover tot een definitief akkoord te komen. Zodra de deal rond is, volgt een verplicht bod van Air France-KLM op de rest van de aandelen.

Het voorstel dat op tafel ligt, waardeert Alitalia op 486 miljoen euro, of 35 eurocent per aandeel. Dat is minder dan de helft van de marktwaarde van de maatschappij, die weliswaar zo’n 1,2 miljard euro aan schulden torst. De overname zou gebeuren via een aandelenruil. Volgens de huidige waarderingen zou dat volgens Il Sole 24 Ore betekenen dat de Italiaanse staat per elke 70 Alitalia-aandelen die hij bezit één aandeel krijgt in de nieuw op te richten houdstermaatschappij. In die nieuwe maatschappij, Air France-KLM-Alitalia, zouden de Italianen alles samen een belang krijgen van 3 procent. De Franse overheid blijft de belangrijkste aandeelhouder met 17,8 procent. Daarna volgt het personeel met 11,5 procent. 67,7 procent van de aandelen zou vrij verhandelbaar zijn.

Om de Italiaanse identiteit van Alitalia te vrijwaren en ook de internationale landingsrechten van de maatschappij te kunnen behouden, blijft de groep een aparte onderneming binnen de nieuwe holding. De hoofdzetel blijft in Rome. Volgens Il Sole 24 Ore is het de bedoeling dat een meerderheidsbelang in Alitalia, goed voor 51 procent van de stemrechten, wordt ondergebracht in een Italiaanse vennootschap met drie bestuurders. Air France-KLM en de Italiaanse overheid zouden elk een van die bestuurders aanwijzen. De derde zou benoemd worden in gemeenschappelijk overleg.

Het voorstel van Air France-KLM houdt ook in dat de tweede hub van Alitalia in Milaan wordt opgegeven. Enkel de hub in Rome zou overblijven. Die plannen stuiten op hevig verzet bij vakbonden en politici die vrezen voor banenverlies en een negatieve economische impact voor de regio rond Milaan. Het regende voorbije weekend dan ook felle reacties op de beslissing van de overheid exclusief te gaan onderhandelen met Air France-KLM. ‘De Fransen kopen Alitalia - een groot bureaucratisch gevaarte met ontzettend veel problemen en een hoop schulden - en ze sluiten Milaan Malpenza. En dat met één doel: de vliegroutes en de klanten wegkapen’, fulmineerde Umberto Bossi, de voorzitter van de partij Lega Nord. Hij voegde eraan toe dat hij in januari een grote protestactie wil organiseren.

Foto: Bloomberg

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud