AmBev ziet kwartaalwinst stijgen met ruim 50 procent

(tijd-nieuwslijn) - De Braziliaanse bierbrouwer AmBev, die voor 56,12 procent in handen is van InBev, heeft over het vierde kwartaal 2005 een nettowinst geboekt van 697,2 miljoen Braziliaanse real ( 274,759 miljoen euro). Dat is 51,7 procent meer dan de 459,7 miljoen real (181,14 miljoen euro) die over het vierde kwartaal 2004 werd behaald. De marge op de bedrijfskasstroom (ebitda) kwam uit op 40,6 procent.

Per 1.000 aandelen bedroeg de nettowinst per aandeel 10,67 real tegen 8,42 real een jaar eerder. Dat is een toename met 26,8 procent.

De omzet steeg in het vierde kwartaal met 3,2 procent op jaarbasis tot 4,648 miljard real. De bedrijfswinst kwam uit op 1,499 miljard real, een kleine stijging met 0,7 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) verbeterde met 6,6 procent tot 1,889 miljard euro. Dat levert een ebitda-marge op van 40,6 procent tegen 39,4 procent een jaar eerder.

In Brazilië, waar AmBev zowat twee derden van zijn omzet realiseert, steeg het verkochte biervolume met 4,3 procent tot 19,2 miljoen hectoliter. De omzet nam met 11,3 procent tot tot 3,054 miljard real en de ebitda met 13,2 procent tot 1,319 miljard real. De ebitda-marge verbeterde van 42,5 procetn tot 43,2 procent. AmBev merkt op dat de groei van het biervolume vertraagt, wat te maken heeft met het forse marktaandeel van AmBev in zijn thuisland (69,4 procent in december 2005; 69,1 procent in het vierde kwartaal) maar ook met de beperkte groei van de Braziliaanse markt (+1,8 procent).

Elders in Latijns-Amerika nam het biervolume met 13,7 procent toe tot 10,1 miljoen hl. De omzet steeg met 6,8 procent tot 649,7 miljoen real en de ebitda met 1,9 procent tot 185,7 miljoen real. De ebitda-marge daalde van 30,0 procent tot 28,6 procent. Het onderdeel Quinsa, dat de meest zuidelijke landen van Zuid-Amerika omvat, boekte 15 procent volumegroei en zag de ebitda-marge stijgen van 39,9 procent tot 44,7 procent. In de noordelijke landen van Latijns-Amerika ging het minder goed. Het volume steeg weliswaar met 8,6 procent, maar de omzet daalde met 6,9 procent en de ebitda-marge kelderde van +13,8 procent tot -3,7 procent. AmBev schrijft dit toe aan de kosten voor de lancering van Brahma in Peru en de Dominikaanse Republiek.

In Noord-Amerika kampte AmBev met een volumedaling in Canada, als gevolg van een agressief discountbeleid bij concurrenten waar de groep niet wil aan meedoen. Het totale volume voor Noord-Amerika daalde met 4,7 procent. De 18 procent daling van de omzet is echter te wijten aan de appreciatie van de real tegenover de Canadese dollar. De ebitda-marge verbeterde van 36,9 procent tot 40,8 procent.

Voor 2006 streeft AmBev, wat de bierverkoop in Brazilië betreft, naar een volumegroei tussen 2,5 en 3 procent en een ebitda-marge van 47-49 procent. Voor Quinsa streeft de groep naar een ebitda-groei tussen 8 en 10 procent in dollar. Wat Noord-Amerika betreft, bedraagt het streefdoel een omzetgroei tussen 0 procent en 1 procent in Canadese dollar en een ebitda-marge tussen 36 procent en 37 procent. AmBev verwacht in 2006 kapitaalinvesteringen tussen 500 en 550 miljoen dollar te doen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud