AOL overweegt gratis diensten voor breedbandklanten

America Online (AOL), de internetdienst van Time Warner, overweegt om zijn hele gamma van diensten, inclusief e-mail, gratis aan te bieden aan zijn klanten met breedbandinternet. Hierdoor worden duizenden jobs bedreigd. Dat meldt Wall Street Journal donderdag op zijn website.

(tijd) De reden voor AOL om zijn diensten gratis ter beschikking te stellen, is het snelgroeiende verlies aan gebruikers. In het eerste kwartaal keerden 850.000 klanten AOL de rug toe. In het begin van 2006 telde het klantenbestand van AOL 18,6 miljoen gebruikers, waarvan een derde via breedband surft. In 2002 had AOL nog 26,5 miljoen klanten.

Klanten die via een telefoonaansluiting gebruiken maken van het internet, moeten een maandelijkse som van USD 25,9 blijven betalen. AOL gaat er echter van uit dat 8 miljoen klanten de overstap naar breedband zullen maken door deze beslissing.

Met dit plan wil CEO Jonathan Miller in de eerste plaats AOL transformeren van een internetprovider naar een advertentiegerichte business. Miller wil AOL.com, de gratis website, omvormen tot een portaalsite zoals Yahoo en Google. Op die manier moet AOL meer reclame-inkomsten verwerven. Vorig jaar was het aandeel van de advertenties in de omzet van USD 8,3 miljard slechts 16%. Met dit plan zouden de advertentie-inkomsten minstens moeten verdubbelen. Ten tweede wil AOL de breedbandgebruikers bij zich houden.

Als de directie van AOL binnen enkele weken de knoop doorhakt, verliest AOL USD 2 miljard aan inkomsten van abonnementen. Dit verlies gaat gedeeltelijk opgevangen worden door kostenbesparingen. Duizenden jobs in de marketingafdeling en de afdeling dienst na verkoop zijn bedreigd.

Bronnen dicht bij het dossier vertelden aan de Wall Street Journal Online dat het plan al enkele weken op de directietafel ligt van AOL. Het bestuur wilde eerst wachten tot breedbandinternet helemaal op de markt was doorgebroken. Het management wilde ook eerst een degelijk adverteerdersbestand verzamelen.

Critici hebben twijfels of een verdubbeling van de inkomsten uit advertenties haalbaar is. Ze merken ook op dat een deel van de gebruikers met een telefoonaansluiting ('dial up') klant moeten blijven om de transitiekosten te dragen. Het bedrijf schat dat de overblijvende 5 miljoen 'dial up'-klanten, mensen die de overstap dus niet zullen maken, een abonnement zullen blijven betalen.

AOL is al een tijdje bezig met het gratis aanbieden van informatie en diensten op zijn website.

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud