Belgacom behoudt wapen in concurrentiestrijd

Belgacom kan tot nader order zijn gang blijven gaan met Happy Time, zijn erg populaire formule voor gratis bellen tijdens daluren, weekends en op feestdagen. Dat is goed nieuws voor de zowat 1 miljoen klanten van Happy Time, maar ook voor het belbedrijf. Happy Time is een sterk wapen van Belgacom in de concurrentiestrijd.

(tijd) De tijd dat elk telefoontje geld kost, is voorbij. Er duiken meer en meer tariefformules op waarbij de consument een vast bedrag per maand betaalt, waarvoor hij dan (bijna) onbeperkt kan bellen. Telenet zette in ons land eind 2004 de toon met het product FreePhone.

Belgacom sloeg in juni 2005 terug met Happy Time. Met die formule kunnen Belgacom-klanten zonder meerprijs 's avonds, 's nachts, tijdens weekends en op feestdagen onbeperkt bellen naar vaste nummers. Tijdens de piekuren betalen ze wel meer.

Hoewel Happy Time een reactie was, bleek het een van de meest offensieve initiatieven van Belgacom van de voorbije jaren. Voor de telecomgroep is de formule een krachtig middel om de verzwakking van haar positie op de markt voor vaste telefonie tegen te gaan, door klanten te behouden en terug te winnen, en de concurrentie onder druk te zetten. De keerzijde is dat Happy Time Belgacom heel wat omzet kost.

Klacht

Maar de rivalen van Belgacom lieten zich niet onbetuigd. Het Zweedse Tele2 en een vereniging van Belgacom-concurrenten trokken naar het BIPT, de Belgische telecomwaakhond. Ze klaagden dat Belgacom hen met Happy Time in de tang neemt. De tarieven die ze aan de dominante speler moeten betalen om zijn net te gebruiken, zouden voor hun klanten te hoog zijn.

Tele2 diende in juli 2005 ook een klacht ten gronde in bij de Raad voor de Mededinging en vroeg tegelijk voorlopige maatregelen tegen Happy Time, in afwachting van een finale uitspraak. De Raad voor de Mededinging oordeelde gisteren dat er geen voorlopige maatregelen nodig zijn. Volgens de raad zijn de voorwaarden daarvoor - een ogenschijnlijke inbreuk op het mededingingsrecht en een ernstig en onherstelbaar nadeel voor de klager - niet vervuld.

De raad gaat daarmee in tegen het Korps van Verslaggevers, een instantie die mededingingsonderzoeken leidt. Het Korps oordeelde eerder dat er wel voorlopige maatregelen nodig zijn. Het is niet ongebruikelijk dat de Raad voor de Mededinging, die het laatste woord heeft, een ander oordeel velt. De raad moet zich nu nog ten gronde uitspreken. Het staat geenszins vast dat Belgacom dan opnieuw victorie kan kraaien.

'Dit is ongelooflijk en bizar', reageerde Grégoire Dallemagne, de algemeen directeur van Tele2 België. 'Zeker als je weet wat het Korps besliste. Het is ook erg dat de zaak zoveel tijd in beslag nam.' Tele2 gaat zich nu beraden over zijn houding. Belgacom wou niet reageren.

BB

foto belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud