Belgacom wil cultuur Telindus behouden

(tijd) - Belgacom wil bij een eventuele overname van Telindus de identiteit en de bedrijfscultuur van de netwerkspecialist zoveel mogelijk behouden. Ook is het niet de bedoeling de buitenlandse activiteiten van Telindus af te bouwen. Dat zegt Martin Coppens, die Belgacom NSI leidt, de afdeling van Belgacom voor netwerk- en systeemintegratie. Bij een geslaagde overname gaan Telindus en Belgacom NSI samen.

Belgacom Network & System Integration (NSI) organiseerde gisteren een grootscheeps klantenevenement in Brussel, met meer dan 1.000 aanwezigen. Voor de telecomgroep was het een gelegenheid om haar ambities als leverancier van een brede waaier van informatica- en telecomdiensten aan bedrijven in de verf te zetten. Het onlangs aangekondigde bod op Telindus, de Belgische marktleider voor dat soort diensten, onderstreept die ambities ten volle. Belgacom richtte NSI op na de vorige, mislukte poging om Telindus België te verwerven.

Het bod is omstreden. Het kan nog steeds niet rekenen op de steun van de raad van bestuur of de referentieaandeelhouders van Telindus. Mogelijk wijst de raad het bod later deze week af. Dat maakt er een vijandig bod van. Bij de leiding en het personeel van Telindus bestaat onder meer de vrees dat de cultuur van het bedrijf, dat zelfstandigheid en ondernemerschap hoog in het vaandel voert, verloren zal gaan bij een overname door Belgacom en dat die sleutelmensen zal doen vertrekken.

'Wij willen de identiteit, de cultuur en het ondernemerschap bij Telindus zoveel mogelijk behouden. Alle succesvolle integratoren hebben dat entrepreneurschap. Ook voor Telindus is het een sleutel tot hun succes. Bij Belgacom NSI hebben we dezelfde instelling. Het zou gek zijn om wat we intern nastreven, niet te honoreren bij Telindus', zei Coppens gisteren op een persontmoeting in de marge van het Belgacom-evenement. Hij wilde zich echter niet meteen uitlaten over de vraag of dat betekent dat de naam Telindus behouden blijft of dat het een aparte vennootschap blijft na een eventuele overname. 'In een eerste fase zal dat ongetwijfeld wel het geval zijn.'

Belgacom wil zich met Telindus ook internationaal versterken. 'We hebben al heel wat klanten die ons ondersteuning in het buitenland vragen. We zien daar toegevoegde waarde. Met Telindus kunnen we hen nog beter bedienen. Het is niet de bedoeling de buitenlandse activiteiten van Telindus af te bouwen. Natuurlijk moeten we nog een juist inzicht krijgen in die activiteiten.' Coppens liet wel tussen de regels verstaan dat Belgacom een vraagteken plaatst bij de Aziatische filialen van Telindus, in China en Thailand. 'Wij hebben daar niet heel veel activiteiten. Wel is er onze divisie Internationale Carrierdiensten die wereldwijd telecomoperatoren bedient. Operatoren vragen ook geïntegreerde diensten. Misschien is daar synergie te vinden.'

Coppens zei ook te twijfelen aan de bemerking dat Telindus heel wat inkomsten krijgt van Belgacom-concurrenten die na een overname kunnen wegvallen. 'Ik denk dat dat risico wat overroepen is. In België bestaat dat misschien, maar in het buitenland heel wat minder.'

Belgacom NSI verwacht dit jaar 40 tot 50 miljoen euro omzet, een groei van 25 procent tegenover 2004. Voor 2006 gaat Belgacom, op zelfstandige basis, uit van een minstens even grote stijging. De omzet bedraagt zowat een derde van die van Telindus België en minder dan 10 procent van de groepsomzet van Telindus in 2004. NSI telt zo'n 130 werknemers. Midden dit jaar verhuisden een 20-tal werknemers van NSI, die kleinere telefooncentrales voor bedrijven leveren, naar andere Belgacom-afdelingen. NSI haalt 46 procent van zijn omzet uit diensten. Dat is hoger dan het gemiddelde voor de sector maar ongeveer evenveel als Telindus België. De Belgacom-afdeling telt meerdere honderden klanten, waaronder Randstad, Delhaize en de federale overheidsdienst Financiën. BB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud