BMW boekt aanzienlijk winststijging

BMW heeft in het tweede kwartaal van 2006 een nettowinst behaald van 1,23 miljard euro, een stijging van 32,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor belasting kwam de opbrengst uit op 2,53 miljard euro, 44,5% meer dan in de vergelijkbare periode in 2005.

(tijd) De omzet steeg in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,5% tot 13,2 miljard euro. Berekend over de eerste zes maanden van 2006 bedroeg het totaal van de verkopen 24,8 miljard euro, een toename van 10,2% ten opzichte van hetzelfde tijdsbestek in 2005. De halfjaaromzet van BMW was nog nooit eerder zo hoog.

BMW overtrof ook haar eigen records op zowel kwartaal- als halfjaarbasis voor wat betreft het aantal verkochte auto's. In totaal werden 365.547 BMW's, Mini's en Rolls Royces aan klanten geleverd in de periode april-juni. Dat is 3,2% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2005. Het aantal verkochte auto's in het eerste halfjaar van 2006 bedroeg 698.470, een toename van 8%.

In het motorfietsensegment werden de tegenvallende verkopen in het eerste kwartaal als gevolg van slechte weersomstandigheden, bijna geheel teniet gedaan in het tweede kwartaal. In de periode april-juni werden in totaal 37.052 motorfietsen verkocht, een plus van 3% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2005. De verkopen in het eerste halfjaar lagen 2,1% lager.

BMW deed verder goede zaken op het gebied van financiele dienstverlening. De portfolio van financial services contracten is sterk gegroeid in het afgelopen halfjaar en bestaat nu uit 2.179.933 contracten, 11,1% meer dan in dezelfde periode in 2005.

Voor geheel 2006 verwacht BMW een verdere positieve ontwikkeling voor zowel omzet als winst. De sterke performance in het eerste halfjaar moet ervoor zorgen dat de doelstellingen voor een nieuw jaarrecord voor het aantal verkochte auto's gehaald zullen worden. Toch waarschuwt de Duitse automaker dat de omzetgroei in het tweede halfjaar waarschijnlijk meer gematigd zal zijn dan in de afgelopen periode.

Valuta-effecten en hoge grondstofprijzen zullen een negatieve impact hebben op de resultaten van BMW voor geheel 2006, vooral in het autosegment. De impact in de tweede jaarhelft zal overigens lager zijn dan in de eerste zes maanden.

BMW houdt vast aan de prognose van een winst voor belasting van EUR 4 miljard voor geheel 2006. Zelfs zonder de buitengewone bate van een converteerbare obligatie, moet de winst voor belasting in 2006 hoger uitkomen dan in 2005. BMW stelt zichzelf ten doel winstgroei de komende jaren verder uit te bouwen en in vergelijking met de gehele sector bovengemiddelde winsten te halen.

(foto bloomberg)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud