Brussels Airlines presteert middelmatig voor verloren bagage

Het voormalige SN Brussels Airlines, nu kortweg Brussels Airlines, presteerde in 2006 middelmatig als het gaat om het aantal verloren stuks bagage. De Belgische luchtvaartmaatschappij staat dertiende op een ranglijst van 24 Europese luchtvaartmaatschappijen die de Air Transport Users Council (AUC) woensdag bekend maakte.

(belga) De AUC is een organisatie die de belangen van de passagiers verdedigt.SN Brussels Airlines speelde vorig jaar gemiddeld 12,7 stuks bagage kwijt per duizend passagiers. De luchtvaartmaatschappij staat daarmee op de dertiende plaats van 24 leden van de Association of European Airlines en doet het beter dan het gemiddelde van 15,7 verloren stuks per duizend passagiers.

De slechtste leerling van de klas is met voorsprong British Airways. De Britten staan op nummer 1 met maar liefst 23 stuks verloren bagage per duizend passagiers, bijna dubbel zoveel als SNBA. Op de weinig benijdenswaardige nummer twee staat TAP Air Portugal, gevolgd door Lufthansa, Air France en Alitalia.

De best scorende luchtvaartmaatschappij is Air Malta met 4,4 verloren stuks per duizend passagiers. Tweede is Turkish Airlines, gevolgd door Air One, Tarom Romanian Airlines en Malev Hungarian Airlines. In totaal gingen vorig jaar meer dan 5,6 miljoen stuks bagage verloren bij de onderzochte maatschappijen.

Volgens de AEA wordt 85 procent van de verloren bagage binnen de twee dagen aan de eigenaar terugbezorgd. Maatschappijen als Ryanair en easyJet zijn geen AEA-lid en ontbreken in de cijfers. De AUC verzamelde in 2006 in totaal 591 klachten over problemen met bagage. De meerderheid ging over bagage die te laat toekwam (39 procent), gevolgd door verloren (27 procent) en beschadigde bagage (18 procent).

De woordvoerder van Brussels Airlines, Geert Sciot, is niet verrast door de rangschikking van luchtvaartmaatschappijen volgens het aantal verloren stuks bagage. "Zonder de cijfers te kennen, kan ik zelf de lijst samenstellen. Wie namelijk veel transitpassagiers heeft, scoort slecht. En dat is dus bijvoorbeeld British Airways. Wie dat soort passagiers niet of nauwelijks heeft, scoort goed. Je mag dus geen appelen met peren vergelijken en dat gebeurt hier."

Sciot nuanceert ook de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen. "Geen enkele van onze werknemers raakt een koffer aan. Op de luchthaven voorzien de regels namelijk dat de afhandeling gebeurt door andere bedrijven. Op Brussels Airport zijn dat Flightcare en Aviapartner. Als het bij hun fout gaat, kunnen wij daar weinig aan doen."Op de luchthaven van Zaventem liep het vorig jaar ook een paar keer mis met de bagegeafhandeling. "Het systeem liet het enkele keren afweten en dat weegt door in de cijfers", aldus Sciot. "Ook in Madrid, waar wij op vliegen, liep het fout. Hetzelfde geldt voor de Britse en Amerikaanse luchthavens toen er verhoogd terreuralarm was en duizenden stuks geblokkeerd werden."

Sciot verduidelijkt intussen dat bagage zelden echt verloren gaat. "Daar hebben we alle belang bij, niet alleen voor onze klanten maar ook wegens toch wel strenge compensaties die anders dreigen. De meeste stuks lopen gewoon vertraging op. Soms zijn passagiers daar overigens zelf verantwoordelijk voor omdat ze zich te laat aanbieden voor de check-in."Absolute cijfers over het aantal verloren stuks bagage van Brussels Airlines heeft Sciot niet. "Maar het gaat om minder dan een procent van het totaal", besluit Sciot.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect