Advertentie

Brussels Airlines verliest marktaandeel

Brussels Airlines heeft in de maanden januari en februari marktaandeel verloren, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van de Europese luchtvaartvereniging AEA. Het aantal vervoerde passagiers daalde forser dan het Europese gemiddelde, en ondanks een fikse capaciteitsvermindering slonk ook de bezettingsgraad.

 

(tijd) - Brussels Airlines vervoerde tijdens de eerste twee maanden van het jaar 586.600 passagiers. Dat zijn er 23,6 procent minder dan in de vergelijke periode van vorig jaar. Van de 34 leden die de AEA telt, deed enkel Icelandair het nog slechter. Daar daalde het aantal vervoerde passagiers met 26,7 procent. De gemiddelde daling voor alle 34 maatschappijen bedroeg 9,8 procent.

De passagierstrafiek, uitgedrukt in passagiers per kilometer, zakte met 18,3 procent. Ook dat is meer dan het Europese gemiddelde van 6,2 procent. Opvallend is verder dat ondanks het feit dat Brussels Airlines zijn capaciteit met 15,4 procent verminderde (tegenover een Europees gemidelde van 4,8 procent), de bezettingsgraad toch 2 procentpunt lager ging tot 55,3 procent.

De cijfers zijn des te pijnlijker wanneer ze afgezet worden tegen de onlangs bekendgemaakte statistieken van Brussels Airport, de thuishaven van Brussels Airlines. De luchthaven van Zaventem telde in januari en februari iets meer dan 2 miljoen passagiers, een daling met 17,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Een serieuze daling, maar minder uitgesproken dan de 23,6 procent bij Brussels Airlines.

Woordvoerder Geert Sciot van Brussels Airlines nuanceert de cijfers: ‘We hebben in januari en februari veel minder dan vorig jaar de goedkope b.light-tickets gepromoot. Bovendien hebben we meer capaciteit weggenomen dan heel wat andere maatschappijen.’  Sciot stelt verder dat het niet opgaat de cijfers te vergelijken met die van Brussels Airport. 'Je vergelijkt dan immers met markten waarin Brussels Airlines niet actief is, zoals het charterverkeer, long haul vluchten naar bijvoorbeeld China en de VS en EU-bestemmingen die we niet aanbieden.'

De cijfers zeggen op zich bovendien niks over de evolutie van de inkomsten van Brussels Airlines. Die kunnen ondanks de lagere bezettingsgraad zijn gestegen indien de gemiddelde ticketprijs de hoogte inging.

De 34 leden van de AEA vervoerden in januari en februari 41,6 miljoen passagiers. De bezettingsgraad zakte met 1,1 procentpunt tot 71,1 procent. De daling was het meest uitgesproken voor routes binnen Europa.

De AEA merke tijdens de eerste drie weken van maart bitter weinig beterschap en vraagt daarom dat de politici meer aandacht hebben voor de problemen in de Europese luchtvaartsector, die volgens de internationale organisatie IATA dit jaar afstevent op een verlies van 1 miljard dollar. Maar van het verlenen van overheidssteun kan volgens de AEA geen sprake zijn.  LVA

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud