Cadbury Schweppes verdrievoudigt winst

Cadbury Schweppes heeft in het eerste halfjaar van 2006 een ruime verdrievoudiging van de nettowinst gerealiseerd. Het bedrijf realiseerde een winst van 819 miljoen pond ten opzichte van GBP 237 miljoen een jaar eerder. Analisten geraadpleegd door Bloomberg hadden gerekend op een nettowinst van 735 miljoen pond.

(tijd) De omzet steeg in de afgelopen zesmaandsperiode van 2,79 miljard pond naar 3,42 miljard pond, zo heeft de producent van Cadbury-chocolade, Dr Pepper-frisdrank en Bubblicious-kauwgum woensdag bekendgemaakt. De winst uit voortgezette activiteiten nam toe van 216 miljoen pond tot 281 miljoen pond.

Bestuursvoorzitter Todd Stitzer van het bedrijf stelt in een toelichting op de cijfers: 'Onze prestaties in het eerste halfjaar waren goed, waarbij drie van onze vier regio's het prima deden. Spannende nieuwe innovaties drijven de groei in zowel frisdranken als snoepgoed.'

Daarnaast stelde de bestuurder: 'We verwachten omzetgroei te realiseren aan de bovenkant van de bandbreedte van onze doelstelling, maar kijken nog steeds nauwgezet naar de invloed van het terughalen van producten in het VK'. In juni van dit jaar zag Cadbury zich genoodzaakt een aantal van zijn producten in het VK terug te halen.

De Britse fabrikant van snoepgoed en frisdranken profiteerde in de eerste helft van dit jaar van de veranderingen in de activiteitenportefeuille. Het bedrijf heeft in de eerste helft zijn focus verder verlegd naar meer 'vooruitstrevende markten'.

Zo werden de frisdrankactiviteiten in Europa en Syrie van de hand gedaan en ook de frisdranktak in Zuid-Afrika werd verkocht. Dat waren markten waar Cadbury geen stevig concurrerende positie bezat.

'Deze verkopen hebben onze frisdrankactiviteiten op de belangrijke markten Noord-Amerika, Mexico en Australie verder versterkt', aldus Cadbury. De verkoop van de frisdrankactiviteiten heeft in totaal een opbrengst van 1,4 miljard pond opgeleverd.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud