Carrefour verliest marktaandeel aan Delhaize en Colruyt

(tijd-nieuwslijn) - De Franse warenhuisketen Carrefour zag in het vierde kwartaal van 2002 zijn marktaandeel in Belgie afnemen naar 30,9%. In dezelfde periode vorig jaar had de groep nog een marktaandeel van 31,6%. Dat blijkt uit cijfers die afkomstig zijn van het onderzoeksbureau Nielsen. De Belgische warenhuisketens Colruyt en Delhaize gingen in de laatste maanden van 2002 vooruit, beide met iets minder dan 50 basispunten.

Het groepsmarktaandeel van Delhaize combineert het aandeel van de Delhaize-supermarkten en de AD-winkels, die door franchise-nemers worden gerund. In het vierde kwartaal van 2001 had Delhaize een marktaandeel van 24% en dat is in 2002 gestegen naar 24,4%. Donderdag zei Delhaize in de marge van zijn omzetcijfer dat zijn marktaandeel in 2002 was toegenomen van 24,6% naar 24,8%. Woordvoerder Guy Elewaut van Delhaize legt uit dat dat cijfer eveneens afkomstig is van Nielsen, maar het is gebaseerd op de eerste 51 weken van 2002.

Colruyt zag in het laatste kwartaal van 2002 zijn marktaandeel vooruitgaan van 16,2% naar 16,65%. Het aandeel van Carrefour daarentegen ging met 72 basispunten achteruit. Andere verliezers naast Carrefour waren onder meer de Nederlandse retailer Laurus (van 4,1% naar 3,6%) en Makro (van 3,5% naar 3,45%).

Gwen Declerck

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud