Chinese groep verankert zich in Antwerpse haven

(tijd) - De Chinese scheepvaartgroep Cosco neemt een belang van 25 procent in de nieuwe P&O-terminal aan het Deurganckdok bij Doel. Dat meldt De Tijd. De Chinese groep gaat Antwerpen uitbouwen tot een van haar belangrijkste Europese aanloophavens. Cosco was al een tijdje op zoek naar een vaste stek in een West-Europese haven. De verankering van Cosco is goed nieuws voor de Antwerpse haven die haar directe banden met China versterkt.

De Britse scheepvaartgroep P&O investeert samen met de containerrederij P&ONedlloyd en de haven van Duisburg 450 miljoen euro in de gloednieuwe Antwerp Gate-terminal aan het Deurganckdok, ten zuiden van Doel. P&O heeft een belang van 67,5 procent in de joint venture, P&O Nedlloyd 25 procent, Duisburg 7,5 procent.

P&O verkoopt een belang van 25 procent aan de Chinese scheepvaartgroep Cosco. De deal wordt vandaag bekendgemaakt. P&O behoudt de controle met 42,5 procent en blijft verantwoordelijk voor het management van de terminal die in juli volgend jaar open gaat. Met de verkoop van een belang aan Cosco verzekert P&O zich op zijn terminal van een vaste hoeveelheid Chinese trafieken. Cosco baat samen met het Taiwanese Yang Ming, het Japanse K Line en het Zuid-Koreaanse Hanjin een gemeenschappelijke lijndienst uit tussen Azië en Rotterdam, Felixstowe, Hamburg en Antwerpen.

Het ligt voor de hand dat Cosco nu meer trafieken in Antwerpen zal concentreren. Als gevolg van de groeiende trafiek tussen Europa en Azië, ondervindt Cosco in sommige havens zoals Felixstowe vertragingen. Met een eigen 'dedicated terminal' in Antwerpen krijgt het op zijn minst een voorkeurbehandeling. Nu al slaan Cosco en partners zo'n 300.000 teu of 20-voet containers over in Antwerpen bij P&O-concurrent PSA, moeder van HesseNoord Natie. Die trafiek verschuift waarschijnlijk op termijn naar P&O. PSA opent midden volgend jaar ook een gloednieuwe containerterminal aan het Deurganckdok.

Cosco, eigendom van de Chinese overheid, polste bij verschillende terminaloperatoren in Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen hoe het zijn positie in West-Europa kon versterken. De komende vijf jaar wil de groep veertig nieuwe aanlegplaatsen toevoegen. Daarvoor heeft het 800 miljoen dollar opzij gelegd. De Chinese groep baat tien containerterminals uit in Hongkong, China en Singapore.

Cosco is behalve uitbater van containerterminals, eigenaar van de op acht na grootste containerrederij en wil tegen 2008 zijn containervloot verdubbelen. Voor de haven van Antwerpen is de komst van Cosco een goede zaak want ze krijgt een wereldspeler als terminaloperator, naast P&O en het Singaporese PSA. De Antwerp Gateway-terminal heeft een capaciteit van 3,5 miljoen teu. De volledige Antwerpse haven behandelde in de eerste negen maanden 4,5 miljoen teu. MDR

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud