Christiaensen-keten krijgt nieuwe naam en concept

(tijd) - De Christiaensen-speelgoedketen neemt 14 maanden na de overname door de Nederlandse Blokker Holding een nieuwe start. Vooral de naamsverandering in Intertoys springt in het oog. Ook het concept wordt de volgende maanden aangepast. Met de veranderingen wil de nieuwe eigenaar een einde maken aan het dure en ouderwetse imago van de Christiaensen-winkels.

De beslissing de naam Christiaensen te schrappen werd genomen na een uitgebreid marktonderzoek. 'Daaruit is gebleken dat Christiaensen een grote naambekendheid kent. Dat is positief. Negatief was dat de naam wordt geassocieerd met hoge prijzen en dat weegt op de omzet', zegt Ruud Cornelissens, de algemeen directeur van Intertoys.

Niet alleen het dure imago speelde de keten parten. De winkels worden ook in de traditionele hoek van de markt gepositioneerd. 'De keten is niet meer op jonge ouders gericht. Als gevolg van die negatieve associaties is beslist afscheid te nemen van de naam', verduidelijkt Cornelissens. Voor het nieuwe uithangbord viel de keuze op de naam van een andere keten uit de Blokker-stal: Intertoys. 'Met die formule zijn we in Nederland marktleider', zegt Cornelissens.

De geschiedenis van Intertoys gaat terug tot 1976, toen een aantal Nederlandse zelfstandige speelgoedwinkeliers besliste samen in te kopen. Later werd beslist zich onder de gemeenschappelijke naam Intertoys te profileren. Ondertussen maakt Intertoys deel uit van de Nederlandse Blokker Holding en is het met 247 winkels de grootste Nederlandse speelgoedketen. 93 filialen baat de Blokker Holding zelf uit, 154 winkels zijn in handen van zelfstandige franchisers. In 1996 stak Intertoys de grens over en opende de eerste winkel in Duitsland.

De Belgische Christiaensen-winkels veranderen niet alleen van naam. Ook het Intertoys-concept wordt overgeheveld. De formule staat voor een breed speelgoedassortiment dat zowel de topmerken als de goedkopere alternatieven in de rekken heeft. Multimedia is prominent vertegenwoordigd en maakt een derde van het aanbod uit.

Voor de Belgische winkels betekent dit dat het duurdere aanbod plaats moet ruimen. 'Duur en exclusief speelgoed, zoals biljarts en houten speelgoedhuizen, dat nog nauwelijks werd verkocht, verdwijnt uit de rekken. In de plaats komen spelconsoles, elektronische spelletjes en dvd's.

Om het Intertoys-concept aan de Belgische markt aan te passen, werd Alain Hellebaut bij de concurrentie weggehaald. Hellebaut was inkoopdirecteur bij Fun, de speelgoedketen die deel uitmaakt van de retailholding Mitiska.

Ook aan het prijsbeleid wordt gesleuteld. 'Wij zijn niet van plan de markt te verstoren, maar wij zullen onze prijzen afstellen op die van de concurrentie. Wij willen niet langer duurder dan de markt zijn', zegt Cornelissens. Intertoys is niet de enige speelgoedketen van de Blokker-groep. Ook Maxitoys en Bart Smit maken deel uit van de groep.

Na de afslanking van de keten van 34 tot 17 winkels wil ze opnieuw groeien. Negen Christiaensen-winkels werden vorig jaar al tot Bart Smits omgebouwd. Acht franchisers haakten of sloten de deuren. Daardoor telt de keten nu nog 17 winkels. Dat moeten er opnieuw meer worden.

'Wij investeren niet in een naamsverandering en een nieuw concept om het bij 17 winkels te houden. Wij zijn op zoek naar zelfstandigen die willen aansluiten', zegt Cornelissens. Volgens hem biedt de Belgische markt voldoende groeipotentieel. Zelfstandige speelgoedwinkels nemen nog altijd de helft van de Belgische markt voor hun rekening. GA/EC

22874209

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud