CMB: nettowinst daalt fors in eerste halfjaar

(tijd-nieuwslijn) - De Belgische scheepvaartgroep CMB realiseerde over de eerste jaarhelft een nettowinst van EUR 41 miljoen, tegen EUR 100 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. Voor het hele jaar acht CMB de kans zeer klein dat er nog een operationeel break-even wordt gehaald.

In het eerste kwartaal bedroeg de nettowinst EUR 54 miljoen, maar het verlies in het tweede kwartaal liep op tot EUR 13 miljoen. Het positief resultaat in het eerste kwartaal is te danken aan een uitzonderlijke opbrengst van EUR 59 miljoen door de verkoop van een belang van 40% in Hesse Noord Natie.

Per aandeel kwam de winst in de eerste jaarhelft uit op EUR 5,39. Dat is heel wat minder dan de EUR 12,35 in de eerste helft van 2001. Het verlies per aandeel bedroeg in het tweede kwartaal EUR 1,71. De kasstroom van het eerste semester wordt geschat op EUR 132 miljoen, tegen EUR 170 miljoen een jaar eerder.

Opvallend is dat alle scheepvaartactiviteiten in het tweede kwartaal verliezen slikten. De divisie voor droge bulk Bocimar kreeg over de hele eerste jaarhelft verlies te slikken, net als de tankerdivisie Euronav. De gasdivisie Exmar kon in het eerste kwartaal nog winst boeken, maar dook in het tweede kwartaal ook in het rood. Begin juli slaagde CMB er wel in zijn LNG-schip Excalibur vrij te krijgen uit de chapter11-regeling van Enron.

De resultaten van de inmiddels verkochte verzekeringspoot Naviga werden niet in de halfjaarcijfers meegerekend. Algemeen directeur Ludwig Criel zei aan Tijd-Nieuwslijn dat hij schat dat Naviga in de eerste jaarhelft ongeveer break-even draaide. De verkoop van die tak werd op 10 juli bekendgemaakt. CMB realiseert op de verkoop een meerwaarde van EUR 63 miljoen.

Criel acht de kans zeer klein dat CMB over het hele jaar op operationeel niveau break-even zal kunnen bereiken. Gedelegeerd bestuurder Marc Saverys had op de algemene vergadering in mei gezegd dat hij op een operationeel break-even mikte. "Ik denk niet dat we het zullen halen", zegt Criel, "Bocimar zal de verliezen niet kunnen recupereren. Voor Euronav zie ik nog een mogelijkheid. Bij Exmar is het zeer moeilijk de evolutie te voorspellen."

Alain Petit

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud