CMB splitst in vijf

(tijd) - Aan de notering van Euronav gaat een splitsing van het CMB-aandeel in vijf vooraf. Het aantal CMB-aandelen wordt opgetrokken van 7 naar 35 miljoen. Elke CMB-aandeelhouder krijgt een Euronav-aandeel. Als gevolg van de afsplitsing verwatert het aandeel van CMB in Euronav tot 16,7 procent.

CMB, voor 55 procent in handen van de familie Saverys, zal dat belang van circa 7 miljoen aandelen aanbieden aan de huidige CMB-aandeelhouders tegen de referentieprijs (min het interimdividend van 1,6 euro). Om hen in staat te stellen die aandelen te kopen, keren CMB en Euronav op 6 december een interimdividend uit van 1 euro per nieuw CMB-aandeel en 1,6 euro per Euronav-aandeel. De huidige CMB-aandeelhouder krijgt dus een brutodividend van 13 euro. CMB keert in totaal voor 102 miljoen euro interimdividenden uit.

Als alle CMB-aandeelhouders inschrijven op de overblijvende Euronav-aandelen, krijgt CMB een slordige 126 miljoen euro in kas. Wat met dat geld gebeurt, wordt beslist op de algemene vergadering volgend jaar. De algemeen directeur van CMB, Ludwig Criel, gaat ervan uit dat een deel wordt uitbetaald als dividend en een deel wordt gebruikt voor expansie. Na de afsplitsing van Euronav houdt CMB, behalve enkele vastgoed- en transportentiteiten, de drogebulkrederij Bocimar over.

Volgens Criel onderzoekt Euronav een tweede notering in het Verre Oosten, gezien het grote belang van China en andere Aziatische landen in de Euronav-portefeuille. 'Een beslissing daarover is nog niet genomen. We sluiten niet uit dat die tweede notering met een partner gebeurt.' Een tweede notering in de VS sluit Criel uit wegens de te hoge kosten en de te stringente regelgeving.

Criel: 'Dankzij de opsplitsing worden Bocimar en Euronav beter vergelijkbaar met concurrenten. Het wordt ook makkelijker om te investeren of samenwerkingsakkoorden te sluiten. Bocimar gaat een heel goed vierde kwartaal tegemoet. Het vierde kwartaal van Euronav wordt excellent en de winsten zijn duizelingwekkend. Voor het transport van olie met een grote tanker tussen de Arabische Golf en Japan, een trip van 42 dagen, betaalt men nu 10 miljoen dollar. Daarvan steken we 9 miljoen dollar winst in onze zak.'

22408521

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud