CMB ziet nettowinst bijna verdrievoudigen in eerste kwartaal

CMB heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. De scheepvaartgroep, met de drogebulkrederij Bocimar als belangrijkste activiteit, realiseerde een nettowinst van 92,9 miljoen euro. Dat is bijna drie keer meer dan in de eerste drie maanden van 2006, toen 34,5 miljoen euro winst werd geboekt. De forse stijging is te danken aan de goede vrachttarieven en vooral aan de verkoop van twee schepen. Dat meldt CMB in een persbericht. CMB is ook heel optimistisch voor de rest van het jaar.

(tijd) De kwartaalwinst is hoger dan analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities had verwacht. Hij rekende op een nettowinst van 82,6 miljoen euro. Per aandeel steeg de nettowinst in het eerste kwartaal van 0,98 tot 2,66 euro.

CMB realiseerde in het eerste kwartaal een omzet van 86,3 miljoen euro, tegen 99,9 miljoen een jaar eerder, en een bedrijfskasstroom (ebitda) van 107,3 miljoen euro (tegen 47,3 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg van 39,3 tot 98,6 miljoen euro.

De drogebulkrederij Bocimar droeg 93,2 miljoen euro bij tot de nettowinst. Een jaar eerder was dit 36,9 miljoen euro. De andere activiteiten noteerden een verlies van 356.000 euro, tegen 2,5 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006.

Het eerste kwartaal werd gekenmerkt door goede gemiddelde spotmarkttarieven. Voor een Capesize schip, dit is een bulkschip van meer dan 80.000 ton, bedroeg het gemiddelde vrachttarief 76.712 dollar per dag tegen 35.466 dollar een jaar eerder. Voor een Panamax, een bulker van 60.000 tot 80.000 ton, steeg het gemiddelde tarief van 14.774 tot 32.516 dollar. Maar aangezien ruim 90 procent van de Bocimar-vloot voor 2007 is ingedekt, 'aan goede voorwaarden' volgens CMB, was de impact van de hogere vrachttarieven relatief beperkt.

Het resultaat van het eerste kwartaal is voor 67 miljoen euro aangedikt door meerwaarden op de verkoop van twee schepen. Het gaat enerzijds om de Capesize Mineral Poterne (172.091 dwt) uit 1997 en anderzijds om een nieuwbouw Capesize van 175.000 dwt.

CMB maakt ook bekend dat haar logistieke dochter Hessenatie Logistics (HNL) de Cargovil-site in Vilvoorde voor ongeveer 54 miljoen euro heeft verkocht aan een Duits bedrijf, Commerz Grundbesitz Spezialfondsgesellschaft MBH. De groep hoopt deze verkoop in het derde kwartaal te kunnen afronden en denkt hierop een meerwaarde te realiseren van om en bij de 14 miljoen euro. Cargovil omvat 75.000 m2 magazijnen en 1.257 m2 kantoorruimte, en is in zijn geheel op lange termijn verhuurd aan Carrefour Belgium.

Voor de rest van het jaar zijn de vooruitzichten volgens CMB uitstekend. 'Wanneer rekening gehouden wordt met de eerder aangekondigde verkoop van de Mineral Shanghai (2004 - 173.880 dwt) - voorzien in de loop van het tweede kwartaal - en de versteviging van de markten voor het vervoer van droge lading, wordt verwacht dat de resultaten voor 2007 deze van 2006 ruimschoots zullen overtreffen', aldus het persbericht.

Koen Lambrecht koen.lambrecht@tijd.be

foto cmb

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect