Co.Br.Ha ziet nettowinst fors stijgen

(tijd-nieuwslijn) - De bierbrouwer Co.Br.Ha, vooral bekend van de Primus-pils, heeft over 2005 een nettowinst geboekt van 4,9 miljoen euro. Dat is een stijging met 30,6 procent in vergelijking met 2004, toen het nettoresultaat uitkwam op 3,76 miljoen euro. Co.Br.Ha. stelt voor het brutodividend met 6,8 procent te verhogen, van 9,67 euro tot 10,33 euro, zo blijkt uit een persbericht. Voor 2006 geeft de groep geen concrete vooruitzichten.

De omzet van Co.Br.Ha. bleef in 2005 nagenoeg stabiel (-0,3 procent) op 83,7 miljoen euro. Het biervolume van Brouwerij Haacht steeg met 6,4 procent, vooral dank zij een forse groei van de export. Op groepsniveau werd deze groei deels tenietgedaan door de verkoop van de Noord-Nederlandse commerciele activiteiten van Bierbrouwerij De Leeuw. Co.Br.Ha verkocht die activiteiten omdat het beperkte marktaandeel in Noord-Nederland niet kon opwegen tegen de grote kosten.

In België zag Co.Br.Ha. zijn marktaandeel in de horeca toenemen in een dalende markt. 'Dit is te danken aan onze commerciele inspanningen en het feit dat horeca bij ons een echte topprioriteit is, al onze middelen zijn daarop toegespitst', verduidelijkt financieel directeur Frank Mellaerts. De lichte daling van de groepsomzet, met 0,3 miljoen euro, is vooral te wijten van prijsdruk, een gevolg van de structurele overcapaciteit in de West-Europese biersector.

Het courante bedrijfsresultaat (rebit) steeg met 22,3 procent tot 8 miljoen euro en het bedrijfsresultaat (ebit) met 45,5 procent tot 9,6 miljoen euro. De verkoop van de Noord-Nederlandse commerciële activiteiten van De Leeuw zorgde voor een eenmalige bijdrage tot het bedrijfsresultaat van 1,5 miljoen euro.

Co.Br.Ha. investeerde in 2005 voor 8,3 miljoen euro in materiële vaste activa. Voor 2006 voorziet de groep een beperkt investeringsprogramma. Dit zou moeten toelaten de schuldafbouw voort te zetten en te reageren op 'eventuele commerciële en/of industriele opportuniteiten'.

Co.Br.Ha. geeft geen becijferde prognose voor het lopende boekjaar. Al laat Mellaerts wel wat in zijn kaarten kijken. 'De voorbije zes tot zeven jaar kenden we steeds een stabiele cashflow van zo'n 18 tot 19 miljoen euro. Waarschijnlijk zal het cijfer voor 2006 gelijkaardig zijn. De nettowinst is moeilijker te voorspellen en afhankelijk van de marktevolutie en de inspanningen van onze concurrenten. Hoe zwaar zullen de extra marketinginspanningen van InBev bijvoorbeeld zijn.'

Volgens Mellaerts zijn de eerste maanden van 2006 voor Co.Br.Ha alvast niet slecht begonnen. 'Naar mijn gevoel presteren we opnieuw licht beter dan de markt. Er is wel opnieuw een lichte daling in de Belgische markt waar te nemen. Onze uitvoer daarentegen vertoont een stijgende trend.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud