Coil mikt op externe groei

Coil, gespecialiseerd in de anodisatie van aluminium, overweegt zeer sterk de weg van de externe groei in te slaan. Het bedrijf investeerde in 2005 nog 20 miljoen euro in een nieuwe productieeenheid in Duitsland die nu volledig operationeel is.

(tijd) 'Als onderaannemer beheersen wij de Europese markt van de anodisatie niet zo goed als we zouden willen', zei gedelegeerd bestuurder Tim Hutton op de zesde Midcap Events in Parijs. Anodisatie is een behandeling die metaal moet beschermen tegen corrosie.

Vooral de technische marketing bij architecten moet efficienter. 'Onze sector moet consolideren om een kritieke massa te creeren zodat de anodisatie beter kan worden gepromoot', aldus Hutton. Er zijn in Europa zo'n 400 bedrijven actief in de sector, waarvan een dertigtal met een tamelijk grote omvang. Coil blijft marktleider met een omzet van rond de 20 miljoen euro. Overnames zijn dus niet uit te sluiten. 'Het product is te waardevol om passief te blijven', aldus Hutton.

Coil stelt zich in Parijs op de Midcap Events voor aan institutionele investeerders, in de hoop dat deze hun aanwezigheid in het kapitaal versterken. Fondsen die zich toeleggen op midcapbedrijven hebben nu ongeveer 20% van het kapitaal in handen. 'Het zou heel goed zijn, moesten ze hun belang opdrijven tot 40 procent', aldus de gedelegeerd bestuurder. 'Met die fondsen is het makkelijker kapitaal op te halen om groeiprojecten te financieren.'

De rest van het kapitaal is in handen van private equity fondsen (23 procent), van het management (4 procent) en van het publiek. De aandelen worden verhandeld op Euronext Parijs. Hutton beschouwt Coil als een Belgische onderneming die in Parijs is genoteerd met een groter gewicht van Franse aandeelhouders tegenover Belgische.

Het derde kwartaal zal heel goed zijn, zo verzekert Hutton. De vraag is sterk en het derde kwartaal van 2005 was heel zwak. Voor 2006 mikt Hutton op een omzet van 21 miljoen euro tegenover 18,3 miljoen euro een jaar eerder. 'Met een groei van 10 procent knopen we terug aan met de groei die we kenden tot in 2000.'

Met de nieuwe productielijn in Duitsland bereikt de potentiele omzet 28 miljoen euro. Het resultaat zou terug in evenwicht moeten komen.

Coil heeft een overgedragen verlies van14 miljoen euro en keerde nog nooit een dividend uit. Ook hier komt mogelijk verandering in. 'Een dividend is te overwegen voor 2008', aldus de topman.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud