Colgate-Palmolive boekt 14 procent winstgroei

Colgate-Palmolive, producent van onder meer zeep, tandpasta en diervoeding, heeft in het derde kwartaal van 2006 de nettowinst exclusief bijzondere posten met 14% zien stijgen, ondersteund door een autonome omzetgroei van 8,5%.

(tijd) De nettowinst voor bijzondere posten kwam uit op USD 421,5 miljoen tegen USD 369,7 miljoen een jaar eerder. Per aandeel steeg de winst van USD 0,67 naar USD 0,77, waar analisten uitgingen van USD 0,73. De winst en de winst per aandeel in het derde kwartaal van 2006 zijn voor Colgate-Palmolive een record.

Voor geheel 2006 handhaaft het Amerikaanse concern de verwachting voor een tweecijferige groei van de winst per aandeel. Analisten gaan voor 2006 uit van USD 2,89. Ook voor 2007 voorziet Colgate-Palmolive een tweecijferige groei van de winst per aandeel.

Colgate-Palmolive zag de omzet in het eerste kwartaal met 8,0% stijgen tot USD 3.143,7 miljoen. Exclusief desinvesteringen nam de omzet 9,5% toe en steeg het volume 7,0%. De prijzen lagen 1,5% hoger, het valutaresultaat had een positieve invloed van 1,0%.

De brutomarge exclusief bijzondere posten steeg met 140 basispunten naar 56,5%, het hoogste niveau ooit.

In Noord-Amerika nam het volume exclusief desinvesteringen toe met 5,5%. Colgate heeft een marktaandeel van 37,4% in tandpasta, meer dan drie punten meer dan de dichtstbijzijnde concurrent.

In Latijns-Amerika steeg het volume met 12% en konden de prijzen met 4,0% worden verhoogd. In Europa en South Pacific groeide het volume 4,0%, en waren de prijzen onveranderd. Onder meer in Scandinavie, Griekenland en Australie stegen de volumes.

In Azie steeg het volume 7,5% en werden de prijzen met 3,0% verhoogd. Diervoedingproducent Hill's zag het volume 5,5% stijgen, en behaalde een recordomzet in het derde kwartaal.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud